Nové umělecké směry ve světové a české literatuře na přelomu 19. a 20. století
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
16. Nové umělecké směry ve světové a české literatuře na přelomu 19. a 20. století
Přelom 19. a 20. st. je příznačný rozvojem vědy a techniky - významné objevy, Darwinova teorie, Fredova psychoanalýza, nové vynálezy (fonograf, telegraf…)
Umění má člověku nastavovat zrcadlo, důraz kladen na nezávislost, umělec provokuje. Rodí se nové umělecké směry:
Symbolismus - založen na asociaci, chtěli vyjádřit, co se děje v nitru člověka, synestézie - jeden vjem má vyvolat vjem další; blížili se k - lartismu - „čisté umění“ - nejdůležitější je forma díla (Baudelaire, Verlaine, Březina,…)
Prokletí básníci - nebyli uznaní, vyvrženi, bez šance na úspěch, žili bohémským životem (propadali alkoholu…); v poezii zobrazovali hrůzy i krásy života, krásu x hnus, lásku, smyslnost, zlo… (Rimbaud, Mallarme…)
Dekadence - z fr. úpadek; typický individualismus - vlastní pohled na svět, negativní postoj ke konvencím, kritika, pocit zoufalosti, stísněnosti g pesimismus; žena chápána jako překážka v mužově dokonalosti. (Wilde, Hlaváček..)
Impresionismus - snaha zachytit určitý prchavý okamžik (Šrámek, Verlaine…)
Novoklasicismus - navazuje na klasicismus, požadovali v umění určitý řád
Francie
Charles Baudlaire - narodil se v Paříži, nenáviděl otčíma g odchází z domova, cestuje, žije bohémským životem, poznává osudovou ženu - Jeanne Duvalovou, stává se známým kritikem, publikuje, ale jeho tvorba je odmítána. Konec života tráví ochrnutý u své matky.
- Květy zla - plné obrazotvornosti, citlivosti, barev, tónů; motiv nemožnosti dosáhnout štěstí. Jediným pozitivním je krása, kterou však v dobru nenachází - obrací se ke zlu g bolest, bída, neřesti, prodejná láska. Smrt je jediným řešením… (báseň Zdechlina - mrtvola u cesty je jako květ, rozvíjí se, pučí…)
- Malé básně v próze - názory, jeho vidění světa
Jean Arthur Rimbaud - narodil se v malém městečku ve Francii, otec je opustil. Při studiích se snaží publikovat, utíká z domova, je zatčen a vrácen domů g přemýšlí o dalším útěku (to se opakuje...), nakonec prchá do Paříže, píše Dopisy vidoucího - tvrdí, že je třeba stát se vidoucím a to rozrušováním smyslů. Setkává se s Verlainem. žijí spolu, jejich vztah končí hádkou, kdy Verlaine Rimbauda postřelí (V. jde do vězení), Rimbaud ničí všechny své zápisky a prochází různými povoláními, umírá u své matky ve Francii.
- Opilý koráb - opilý koráb = Rimbaud; báseň o hledání, zachycuje halucinační stavy a probouzení z nich
- Samohlásky - s touto básní se stal průkopníkem synestézie
Paul Verlaine - bohémský život, odchází od rodiny, prožívá bouřlivá vztah s Rimbaudem, ve vězení prožívá konverzi ke katolictví g píše náboženské básně
- Saturnské písně - citovost, obraznost
- Galantní slavnosti - inspirace rokokovými obrazy