Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Proměny českého divadla ve 20. století

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (37 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Proměny českého divadla ve 20. století

  • roku 1900 se stal režisérem ND Jaroslav Kvapil, který probojoval nové pojetí divadelní inscenace jako uměleckého celku ( nejen text, ale i souhrn herců, výprava , hudba, osvětlení

  • dramata byla zaměřena na prohloubení psychologie postav

JAROSLAV HILBERT

  • Vina – o mravním problému svedené dívky, jež se nemůže zbavit společenských předsudků

JIŘÍ MAHEN

  • dramaturg, spisovatel, organizátor brněnského kulturního života

  • Jánošík – hra

VIKTOR DYK

  • Zmoudření Dona Quijota – tragický příběh o neřešitelnosti rozporu mezi synem a skutečností o ztrátě iluzí

FRÁŇA ŠRÁMEK

  • Léto – o citovém trápení mládí; děj se odehrává na venkově, kam přijíždějí na prázdniny hosté z Prahy; mladá žena přitahuje studenta, který je ústřední postavou hry, na jeho citové zmatky se soustřeďuje pozornost

  • Měsíc nad řekou – děj se odehrává při sjezdu abiturientů na malém městě; hra vypráví o prchavost mládí a řeší otázku , co se stává po letech s mladými lidmi a jejich sny

  • na přelomu století se rodí český kabaret u jehož vzniku stal E. A. Langen

  • po 1. světové válce vznikl literární a satirický kabaret Červená sedma, pro kterou skládal písničky populární Karel Hašler

  • ve 20. letech do umění proniká poetismus, který chtěl obohacovat citovou stránku člověka, hledat krásu ve všech projevech lidského života

  • poetismus zasáhl i divadlo, kde se promítl v režii i dramaturgii avantgardních a malých scén

  • hlavním zástupcem se stalo Osvobozené divadlo

  • zejména poté, kdy na tuto experimentální scénu, jejímž vedoucími osobami byli zprvu Jindřich Hanzel a Jiří Frejka

  • přišla herecká a autorská dvojice J. Woskovec aj. Werich a skladatel Jaroslav Ježek

- jejich představení měli formu revue

  • jejich hry jsou založeny na komičnu, používali intelektuální humor (má zaujmout a zapojit rozum diváka, je založen na slovních hříčkách a důvtipu)

  • Caesar – hra, na pozadí antiky zobrazuje novodobého imperiátora

  • Kat a blázen – parodie na prázdné vlastenectví

  • Osel a stín

  • Balada hadrů

  • poněkud odlišně se vyvíjela tvorba (divadelní)

E. F. BURIANA

  • založil divadlo D34, v každém roce jiné číslo

  • v němž směřoval k lyrickému a politickému angažovanému dramatu

  • bylo to divadlo přísně režisérské v němž herci neimprovizovali

  • Burian usiloval o nový divadelní styl

  • O spojení všech složek – slov, hudby, tance tzv. =>syntetické divadlo

  • Burian inscenoval klasické divadelní hry:

  • Shakespeare

  • Moliér

  • Brechta

  • Poezie od Puškina, Máchy i Švejka

  • do vývoje českého divadla se také trvale zapsala tvorba:

KARLA ČAPKA

  • RUR

  • Bílá nemoc

  • Ze života hmyzu

  • Matka

VLADISLAV VANČURA

  • Josefína

V. NEZVAL

  • Manon Lescaut

JAN DRDA

  • Hrátky s čertem

  • v 50. letech převažovalo budovatelské téma:

MIROSLAV STEHLÍK

  • Nositelé řádu

FRANTIŠEK HRUBÍN

Témata, do kterých materiál patří