Seifert_Maminka
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Vědomí uplynulého času a nemožnosti vrátit ho zpět silně proniká do básní Domov a Píseň.
Jazyk a styl:
Seifertův básnický jazyk je bohatý, zpěvný, melodický a srozumitelný zároveň. V rýmovaných verších, kde se střídají různá rýmová schémata, je velké množství krásných a pro čtenáře srozumitelných myšlenek. Jeho poezie svou krásou uspokojí a nadchne prostého i náročného čtenáře.
Okolnosti vzniku díla:
Sbírka byla vydána v roce 1954, tedy v době pro českou literaturu a kulturu, velmi nepozitivní. Politické události v únoru 1948 vedly k nástupu KSČ a tím i k prosazování jednotné stranické linie v celé kultuře, tedy i literatuře. V poezii byla žádána budovatelská či frézistická poezie, intimní poezie ustupuje do pozadí. Oslava budování socialismu a politických představitelů strany či svátků má absolutní prioritu. Seifert se v této - pro českou literaturu nelehké době - obrací ke vzpomínkám z dětství - tak jako více jeho generačních kolegů, kteří nechtěli a neuměli přispívat k literárnímu balastu v poezii či literatuře té doby.
Literárněhistorický kontext
jeden z nejvýznamnějších básníků české literatury 20. století
významná je také jeho činnost publicistická a překladatelská
byla mu jako jedinému českému spisovateli udělena prestižní Nobelova cena za literaturu - v roce 1984
jeho život je spojen s rodnou Prahou a Žižkovem
prošel mnoha uměleckými směry - začíná proletářskou poezií, je významným představitelem českého poetismu, v konci 30. píše angažovanou poezii na obranu země, psal intimní, úvahovou i přírodní lyriku
jeho politické postoje se vyvíjely v závislosti na historické situaci - vstoupil do KSČ, ale v roce 1929 z KSČ kvůli vedení KL. Gottwalda vystoupil, za doby normalizace se stal nežádoucím autorem, podepsal dokument Charta 77, jeho práce byly zakazovány - až po udělení NC v roce 1984 došlo k znovuvydávání jeho děl
jeho poezie je psána srozumitelnou formou, je myšlenkově velmi bohatá, melodická, přístupná široké vrstvě čtenářů, používá zpočátku volný verš, později převládají rýmované básně