Spalovač mrtvol
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
VII-21 Spalovač mrtvol
Obsah: Pan Kopfrkingl pracuje jako spalovač v krematoriu před válkou. Nelíbí se mu myšlenky Vůdce ani jak zachází s Židy. Jeho přítel ho však postupně přesvědčuje a z něj se stává nebezpečný psychopat. Nejprve udá všechny své známé Židy a pak i zavraždí svou Lakmé a děti, protože jeho manželka má v sobě židovskou krev.
Psáno: spisovnou češtinou
Funkční styl: hororový román, přímá i nepřímá řeč, popisy,…
Eufenismus: pan Kopfrkingl používá eufenismy ke své manželce (Něžná, Nebeská, Čarokrásná,…) a k dětem ( Nadoblačné,… )
Figury: opakování vět nebo slovních spojení
Námět: Román z 20. století, jedno hlavní téma
Postavy: hlavní: Pan Kopfrkingl
-charakteristika: Nejprve hodný a starostlivý otec rodiny, má rád věci týkající se smrti, později se zblázní (?)
Vedlejší: Lakmé, Zina, Mili, Pan Bettelheim, Wili,…
Prostředí: Praha – reálné
Postavení autora: vypravěč
Děj: chronologický postup
Ukázka: Po večeři pak Kopfrkingl nebeskou políbil a řekl:
„Pojď, nevýslovná, dřív než se svlékneme, připravíme koupelnu.“
A vzal židli a šli, dívala se na ně kočka.
„Je tu horko,“ řekl pan Kopfrkingl v koupelně a postavil židli pod ventilátor, „asi jsem to přehnal s topením. Otevři ten ventilátor, drahá.“
Když Lakmé vylezla na židli, pan Kopfrkingl jí pohladil lýtko, hodil jí smyčku na krk a s něžným úsměvem jí řekl:
„Co abych tě, drahá, oběsil?
Usmála se na něho dolů, snad mu dobře nerozuměla, on se usmál též, kopl do židle a bylo to.
Ladislav Fuks
1923 –1994
Český prozaik, autor především psychologické prózy s tématem úzkosti člověka ohrožovaného nesvobodou a násilím. Jako symbol tohoto tématu si pak zvolil druhou světovou válku a holokaust. Po krátkém zaměstnání v pozemkovém úřadu byl nasazen na správu statků do Hodonína. Intenzivně prožíval vpád hitlerovské armády a perzekuci židovských spolužáků. Pro Fuksovu prózu je typické prostupování reálných událostí sny, iluzemi a halucinacemi, ztvárňujícími lidské nitro zdeformované úzkostí nebo fixní ideou. Jeho tvorba je silně poznamenána jeho homosexualitou, válečnou a židovskou problematikou, konfliktem bezbranného lidství s násilím a zlem.