Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Světová literatura v 17. a 18. století (baroko, klasicismus, osvícenství, preromantismus)

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (74.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

7. Světová literatura v 17. a 18. století

  • Baroko

Baroko je umělecký směr navazující na renesanci, který zahrnuje výtvarné umění, hudbu, architekturu… V Evropě se rozvíjelo od poloviny 16. st. Počátky barokních technik se nejprve objevily v Itálii a Španělsku.

Z renesance přechází touha po poznání, smyslnost i smyslovost. Připojují se pocity marnosti a pomíjivosti. Toto období je poznamenáno řadou válek, proto se lidé upínají ke světu nadpozemskému.

Barokní umění je naturalistické - reálně líčí utrpení pozemského světa, pekelná muka… V literatuře rozkvět mystiky; je plná alegorie, symbolů, častý je spor víry a rozumu, pozemského a duchovního. Typické jsou kypivost (přebujelost) a kontrast (protiklad).

Malířství: Rembrant, Rubens

Hudba: Bach, Händel

V barokní literatuře se projevují 2 typy děl:

1. příklon k životu, zobrazují negativní skutečnosti (nadsázkou), bezmocnost vůči řádu světa.

  • Hans Jakob Christoffel von Grimmelhausen - Dobrodružný Simplicius Simplicissimus - krutosti 30leté války pohledem obyčejného člověka.

2. důraz na umělecké efekty, složitosti jazyka; odkazy k antice

  • Luis Gongora y Argote - Samoty

  • Sv. Jan od Kříže - Milostný plameni - intimní, milostná báseň, opěvovaným je Bůh

  • Klasicismus

Klasicismus je umělecký styl rodící se ve Francii v 17. st., je spjat s dobou Ludvíka XIV. Zdůrazňuje úlohu rozumu, požaduje rozumovou kázeň, krása je nacházena v pravdě; rodí se racionalistické filozofie. Rene Descartes - „Myslím tedy jsem.“

Klasicistní umění se řídilo přesnými pravidly, které zformuloval Nicolas Boileau v díle Umění básnické. Umění se dělilo na:

Umění vysoké - (v lyrice - óda, v próze - epos, v dramatu - tragédie); hrdinové z vysokých vrstev, náměty z antiky a mytologie

Umění nízké - především komedie, hrdinové neurození, náměty ze současnosti.

V dramatu - pravidlo „tří jednot“: času - děj se musel odehrát během 24 hodin.

místa - děj se odehrává na jediném místě (v paláci)

děje - žádné odbočky v ději, či vedlejší motivy

Mísení žánrů nebylo přípustné. Typickým veršem byl alexandrín - 12slabičný verš, podle Alexandreidy (po 6. slabice následuje dierezze = rozluka, mezislovný předěl)

  • Pierre Corneille - 17.st.; zobrazoval konflikt povinnosti a citu; drama Cid - Xiména a Roderigo jsou zamilovaní a berou se. Ximénin otec urazí Roderigova a Roderigo se mstí - zabije Ximénina otce. Xiména požaduje Roderigovu hlavu, protože rodová čest je jí víc než láska. Roderigo je ale u panovníka oblíben, neboť vítězí nad Araby a dostává přídomek cid (pán). Xiména však trvá na potrestání a tak vše rozhoduje souboj, ve kterém Roderigo vítězí, Xiména si ale myslí, že je mrtvý, vyzná se králi ze své lásky k Roderigovi a král rozhodne, že musí rok držet smutek a pak budou zase svoji…

- autor nedodržel pravidlo „tří jednot“, zejména místa a času; mísil také

Témata, do kterých materiál patří