Voskovec + Werich - Balada z hadrů
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Marie Pujmanová – povídka Pacientka doktora Hegela, románová trilogie Lidé na křižovatce, Hra s ohněm, Život proti smrti, povídka Předtucha, novela Sestra Alena, poezie Vyznání lásky, Praha, Paní Curierová
Ruralisté
Josef Knap – román Réva na zdi, Muži a hory, Puszta, Cizinec
František Křelina – sb. Půlnoční svítání, Předjitřní tma, Plaché světlo, román Hubená léta, volná trilogie Hlas v poušti, Puklý chrám, Bábel z podještědí
Psychologická próza
Jaroslav Havlíček – román Petrolejové lampy, Neviditelný, Helimadoe
Egon Hostovský – román Případ profesora Körnera, Cizinec, Nezvěstný; Listy z vyhnanství
Jarmila Glazarová – román Roky v kruhu, Vlčí jáma, Advent, publicistická kniha Chudá přadlena
Václav Řezáč – román Větrná setba, Slepá ulička, Černé světlo, Svěděk, Rozhraní
České drama 1. pol. 20. stol.
Vliv moderního světového dramatu (Brecht, Čechov, Ibsen)
Oficiální divadlo
Národní divadlo a Městské divadlo na Vinohradech („kamenná divadla‘‘; režisérský typ – režisér zodpovídá za nastudování hry po všech stránkách, nejen umělecké)
a) linie s prvky impresionistickými a vitalistickými, poetická náladovost
Jaroslav Kvapil (režisér Národního divadla) – autor hry Princezna Pampeliška a Rusalka (libreto k Dvořákově opeře) – poetičnost, impresionistický a symbolický smysl, jevištní impresionismus
Fráňa Šrámek – Léto a Měsíc nad řekou – lyrické drama; nejznámější hra, kterou Kvapil uvedl
b) jevištní expresionismus
prudká křečovitá gesta
Karel Hugo Hilar – režisér na Vinohradech pak v ND – inscenace hry Ze života hmyzu
Neoficiální lidové divadlo
Zábavní scény, šantány, kabarety: Červená sedma (Jiří Červený, Eduard Bass), Revoluční scéna (Emil Artur Longen)
Představitelé lidové komiky – Ferenc Futurista, Saša Rašilov, Vlasta Burian
Dědrasbor – divadlo dělnické; Jindřich Honzl (= dělnický dramatický sbor – sborová recitace proletářských básní, např. Wolker)
Avantgardní scény
Od pol. 20. let
Protějšek „kamenných“ divadel
Vliv poetismu, inspirace lidovou zábavou (kabaret, film, cirkus)
Divadlo tvůrčí, spjaté se životem (dialog s diváky)
a) Osvobozené divadlo
Zal. únor 1926 režiséři Jindřich Honzl, Jiří Frejka
Na podzim přichází autorská a herecká dvojice Jiří Voskovec a Jan Werich (autorské divadlo – píší hry, sami je inscenují, hrají)
První představení – West pocket revue (Malá kapesní revue/Revue do kapsičky u vesty) – vliv poetismu (uvolněná stavba, sled dramatických, hudebních a tanečních čísel v scénickém celku = parodie na tradiční postupy); písně, zábavná podívaná; nevázané veselí (studentská recese, tzv. hlína) smích, situační a jazyková komika → východisko z chaosu poválečné doby; jazyk – komické novotvary (napnelismus), studentský slang, prvky cizích jazyků
V 30. letech přechod od dadaistického humoru a parodie k politické satiře (kritika hospodářské krize, varování před fašismem); spolupráce s jazzovým komponistou Jaroslavem Ježkem (od 1929); vysoce intelektuální dialogy na předscéně (forbína – zrodila se během 1. představení, náhodně – rozbily se kulisy, aby zabavili lidi, před oponou, poté z části připravené, z části improvizované) → rce na aktuální politické a kulturní události
Hra Caesar – proti fašismu, o nedostatcích demokracie
Hra Osel a stín – spor o stín; politické pozadí procesu; varování před nástupem diktátorského režimu
Hra Kat a blázen – původ diktátora; satira na A. Hitlera
Hra Balada z hadrů (F. Villon jako tribun lidu)
Hra Rub a líc – krize, fašismus; nádhera, luxus x bída, špína, hlad
Hra Těžká Barbora
Poslední hra Pěst na oko – rce na události 1938
Součást textů moderní melodické a rytmické písně – David a Goliáš, Hej, rup, Ezop a mravenec, Šaty dělaj člověk, Hej pane králi, …
1938 divadlo úředně zavřeno, V+W odjíždějí do USA; po válce oba zpět do ČSR – snaha o obnovu divadla, společenské poměry to ale nedovolili → po 1948 Voskovec zpět do USA (úsp. herec Shakespearových her); Werich divadlo ABC s Jaroslavem Horníčkem
Filmy W+V – Hej rup, Svět patří nám, Peníze nebo život