Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Voskovec + Werich - Balada z hadrů

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (38.86 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • Marie Pujmanová – povídka Pacientka doktora Hegela, románová trilogie Lidé na křižovatce, Hra s ohněm, Život proti smrti, povídka Předtucha, novela Sestra Alena, poezie Vyznání lásky, Praha, Paní Curierová

  • Ruralisté

    • Josef Knap – román Réva na zdi, Muži a hory, Puszta, Cizinec

    • František Křelina – sb. Půlnoční svítání, Předjitřní tma, Plaché světlo, román Hubená léta, volná trilogie Hlas v poušti, Puklý chrám, Bábel z podještědí

  • Psychologická próza

    • Jaroslav Havlíček – román Petrolejové lampy, Neviditelný, Helimadoe

    • Egon Hostovský – román Případ profesora Körnera, Cizinec, Nezvěstný; Listy z vyhnanství

    • Jarmila Glazarová – román Roky v kruhu, Vlčí jáma, Advent, publicistická kniha Chudá přadlena

    • Václav Řezáč – román Větrná setba, Slepá ulička, Černé světlo, Svěděk, Rozhraní

  • České drama 1. pol. 20. stol.

    • Vliv moderního světového dramatu (Brecht, Čechov, Ibsen)

    1. Oficiální divadlo

      • Národní divadlo a Městské divadlo na Vinohradech („kamenná divadla‘‘; režisérský typ – režisér zodpovídá za nastudování hry po všech stránkách, nejen umělecké)

    a) linie s prvky impresionistickými a vitalistickými, poetická náladovost

    • Jaroslav Kvapil (režisér Národního divadla) – autor hry Princezna Pampeliška a Rusalka (libreto k Dvořákově opeře) – poetičnost, impresionistický a symbolický smysl, jevištní impresionismus

    • Fráňa Šrámek – Léto a Měsíc nad řekou – lyrické drama; nejznámější hra, kterou Kvapil uvedl

    b) jevištní expresionismus

    • prudká křečovitá gesta

    • Karel Hugo Hilar – režisér na Vinohradech pak v ND – inscenace hry Ze života hmyzu

    1. Neoficiální lidové divadlo

      • Zábavní scény, šantány, kabarety: Červená sedma (Jiří Červený, Eduard Bass), Revoluční scéna (Emil Artur Longen)

      • Představitelé lidové komiky – Ferenc Futurista, Saša Rašilov, Vlasta Burian

      • Dědrasbor – divadlo dělnické; Jindřich Honzl (= dělnický dramatický sbor – sborová recitace proletářských básní, např. Wolker)

    2. Avantgardní scény

      • Od pol. 20. let

      • Protějšek „kamenných“ divadel

      • Vliv poetismu, inspirace lidovou zábavou (kabaret, film, cirkus)

      • Divadlo tvůrčí, spjaté se životem (dialog s diváky)

    a) Osvobozené divadlo

    • Zal. únor 1926 režiséři Jindřich Honzl, Jiří Frejka

    • Na podzim přichází autorská a herecká dvojice Jiří Voskovec a Jan Werich (autorské divadlo – píší hry, sami je inscenují, hrají)

    • První představení – West pocket revue (Malá kapesní revue/Revue do kapsičky u vesty) – vliv poetismu (uvolněná stavba, sled dramatických, hudebních a tanečních čísel v scénickém celku = parodie na tradiční postupy); písně, zábavná podívaná; nevázané veselí (studentská recese, tzv. hlína) smích, situační a jazyková komika → východisko z chaosu poválečné doby; jazyk – komické novotvary (napnelismus), studentský slang, prvky cizích jazyků

    • V 30. letech přechod od dadaistického humoru a parodie k politické satiře (kritika hospodářské krize, varování před fašismem); spolupráce s jazzovým komponistou Jaroslavem Ježkem (od 1929); vysoce intelektuální dialogy na předscéně (forbína – zrodila se během 1. představení, náhodně – rozbily se kulisy, aby zabavili lidi, před oponou, poté z části připravené, z části improvizované) → rce na aktuální politické a kulturní události

    • Hra Caesar – proti fašismu, o nedostatcích demokracie

    • Hra Osel a stín – spor o stín; politické pozadí procesu; varování před nástupem diktátorského režimu

    • Hra Kat a blázen – původ diktátora; satira na A. Hitlera

    • Hra Balada z hadrů (F. Villon jako tribun lidu)

    • Hra Rub a líc – krize, fašismus; nádhera, luxus x bída, špína, hlad

    • Hra Těžká Barbora

    • Poslední hra Pěst na oko – rce na události 1938

    • Součást textů moderní melodické a rytmické písně – David a Goliáš, Hej, rup, Ezop a mravenec, Šaty dělaj člověk, Hej pane králi, …

    • 1938 divadlo úředně zavřeno, V+W odjíždějí do USA; po válce oba zpět do ČSR – snaha o obnovu divadla, společenské poměry to ale nedovolili → po 1948 Voskovec zpět do USA (úsp. herec Shakespearových her); Werich divadlo ABC s Jaroslavem Horníčkem

    • Filmy W+V – Hej rup, Svět patří nám, Peníze nebo život

    Témata, do kterých materiál patří