LITERATURA PRO 3. ROČNÍK
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
– v malířství a hudbě);
umělecká rafinovanost a preciznost (komplikovanost básnických textů, symbolika);
povznesené až nenávistné stanovisko k ženě (muž vnímán jako duševně dokonalý a
soběstačný);
povýšenost nad ostatními lidmi, erotická přesycenost, perverze, narcisismus, kult
smrti a zla (satanismus).
Významným uměleckým směrem konce století byl i IMPRESIONISMUS (z lat. impressio
= dojem). Projevil se předně v malířství, kde byla malířům námětem většinou krajina se
svými proměnami. Podobně jako v malířství i v literatuře a hudbě usiloval o vyslovení po-
míjivých, okamžitých nálad a dojmů. Básnický obraz měl zachytit prchavé jevy, individuální
nálady.
Spisovatelé (básníci) literární moderny ve své tvorbě umělecké směry prolínají.
L i t e r a t u r a 3 | 5
/1.2/ LITERÁRNÍ MODERNA V EVROPSKÉ A AMERICKÉ LITERATUŘE
(PŘELOM 19. A 20. STOLETÍ)
FRANCIE Předchůdcem symbolismu a dekadence byl básník Charles Baudelaire (1821 – 1867)
[šárl bodlér]. Brzy osiřel a prohýřil dědictví po otci. Po cestě do Indie žil v Paříži bohém-
ským životem (milostné avantýry, alkoholové a drogové excesy…).
Jeho poezie vzbuzovala pohoršení díky motivům ponurých, často až brutálních stránek
života, a originální básnické obraznosti. Posedlost milostnou touhou i krutá bezcitnost,
pojetí krásy a ošklivosti („krása v ošklivosti“) se střídají i prolínají v básnické sbírce Květy
zla, z níž je známá báseň Zdechlina (někdy překládána jako Mrcha či Mršina).
PROKLETÍ BÁSNÍCI
Pro francouzské básníky poslední čtvrtiny 19. století se vžilo označení prokletí básníci.
Svou tvorbou a bohémstvím vědomě ignorovali oficiální společnost. Jejich společným ry-
sem byla víra v umění, jež může zachránit zkažený svět. Pohybovali se v prostředí vykřiče-
ných pařížských podniků. Podobně žil a tvořil v 15. století renesanční básník François Villon
[frasua vijon].
Paul Verlaine (1844 – 1896) [pól verlén] se stal mistrem náladovosti a bezprostřednosti
v poezii. Verlainovu tvorbu i život silně ovlivnil tragický partnerský vztah s mladším Rimba-
udem. Propadl alkoholu, opustil rodinu a zaměstnání, cestoval s Rimbaudem po Evropě.
Při hádce ho postřelil, za což musel na dva roky do vězení.
Básnická sbírka Romance beze slov se vyznačuje hudebností veršů (báseň Básnické
umění konkretizuje umělcův program).
Jean Arthur Rimbaud (1854 – 1891) [žán artyr rimbó] celé své básnické dílo vytvořil do
20. roku života, potom se umělecky odmlčel a vedl dobrodružný život koloniálního vojáka,
tuláka a obchodníka se zbraněmi v Africe. Jeho dílo patří k nejpozoruhodnějším umělec-
kým jevům druhé poloviny 19. století. Neobyčejná obraznost, smělé metafory spojující
zvuky a barvy, oslňující halucinace představ, touha po rušném životě a útěku z civilizace i
přesvědčení o chaotickém světě, to všechno charakterizuje Rimbaudovu tvorbu.
Jeho dílo bylo u nás vydáváno v různých souborech (např. kniha Má bohéma). Zmiňme
proslulou básnickou skladbu Opilý koráb. Ústřední symbol básně – koráb – představuje
básníkovu duši. V rozbouřených vodách se slučuje fantastický přízrak s halucinací, ohňo-
stroj barev a zvuků, až se nakonec bouře utiší, „vodou opilý vrak“ malátní a lyrický hrdina2
touží po návratu. Dochází k vystřízlivění a k procitnutí.
Sonet Samohlásky zajímavě objevuje dobrodružství znějících zvuků, opojných vůní, ba-
rev a tvarů. Zvuk každé samohlásky je spojen s barvou.