Proměny české a světové literatury na přelomu 19. a 20. století
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
XII. - Proměny české a světové literatury na přelomu 19. a 20. století
1.) Doba
- velký zlom v myšlení lidí, panovník ztělesněním moci, šlechtický svět se nemísí se světem venkovským
- křesťanství = univerzální evropský názor
- bohatí podnikatelé se mísí se šlechtou, venkované se mísí s městským obyvatelstvem, továrny na práci
- svět se mění -> doprava (lepší, levnější, rychlejší) a vynálezy (telegram, telefon -> větší aktuálnost novin a časopisů, rychlejší informovanost, začíná se rozpadat jednotný názor křesťanství)
- vznik myšlenky změny politického systému = vznik politických stran (různé názory), levicové strany tvořeny dělníky + více podpory lidu ze středních a vyšších vrstev (rakouská, česká sociální demokracie)
- antisemitismus = protižidovská aktivita, falešná obvinění kvůli bohatství a jinému náboženství
- růst společenských problémů
- rozvoj civilizace -> pesimismus, bezvýchodnost, únava, obavy z budoucnosti, nejistota -> krize myšlení a kultury (vše vypadalo katastrofálně, ale až zas tak hrozné to nebylo)
- vynálezy:
- telefon -> Bell, 1876
- dynamit -> Nobel, 1867
- rentgen -> Röntgen, 1895
- kinematograf -> Lumiéři
- data:
- 1870 -> první vatikánský koncil - dogma o papežské neomylnosti, svolán kvůli tomu, aby byla společnost sjednocená a nerozpadala se
- 1871 -> Pařížská komuna - povstání Pařížanů za svá práva, vznik dělnického hnutí
- 1900 -> Sigmund Freud - psychoanalýza, nová cesta k psychologii, začíná se mluvit o skrytých tématech
- 1914/1918 -> první světová válka
- filozofie:
- dříve obecné představy a myšlenky, nyní individualita, nespoutanost, prosazování
- centrem všeho dění Paříž
- Schopenhauer -> člověk je špatný a sobecký, utrpení vyplývá z cíle něčeho dosáhnout
- Nietzsche -> člověk je silné a tvořivé individuum, věří jen své pravdě, rozum klame lidstvo
2.) Nové umělecké směry
- pokračuje realismus a naturalismus, avšak vznikají nové umělecké směry, které vyjadřují osobitý vztah ke světu a životu
1) Symbolismus
- symbolon = znak
- 80. léta 19. století, Francie
- nepřímý náznak na základě podobnosti, asociace, tajemnost, nejniternější prožitek
- aktivní spolupráce čtenáře, mnohoznačnost, vnější svět látkou uměleckého podobenství
- sblížení poezie s hudbou, vznik volného verše, reakce na přeceňování reality
- důraz na symbol - metafory, náznaky - každý si to vyloží po svém
- Baudelaire, Verlaine, Mallarmé, Valéry
2) Impresionismus
- impressio = dojem
- vyvinul se z naturalismu, převládá vjemové vnímání a náladovost, zvukomalba
- bezprostřednost, spontánnost, svět jako neustálý pohyb, snaha zachytit jediný neopakovatelný okamžik
- jasné barvy, bez černé, motiv přírodní scenérie, důraz na smyslové vjemy, individuální nálady
- rozvoj lyrických žánrů -> zvukové asociace, melodičnost, uvolněná kompozice, oslabení příběhu, poetismy