Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




1. Teorie logistiky

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (28.4 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Teorie logistiky

Definice

Logistika je řízení materiálového, informačního a finančního toku s ohledem na včasné splnění požadavků finálního zákazníka a s ohledem na nutnou tvorbu zisku v celém toku materiálu. Při plnění potřeb finálního zákazníka napomáhá již při vývoji výrobku, výběru vhodného dodavatele, odpovídajícím způsobem při výrobě výrobku, vhodným přemístěním požadovaného výrobku k zákazníkovi a v neposlední řadě i zajištěním likvidace morálně i fyzicky zastaralého výrobku.

Logistika je velmi široký obor, který ve velké míře ovlivňuje ekonomickou úroveň podniku. Pokud je podnik úspěšný, vrcholový management se většinou o logistiku nezajímá, začne se jí věnovat v okamžiku, kdy nastávají problémy.

Logistika se ve firmě zabývá především následujícími činnostmi:

  • Doprava a řízení dopravy

  • Manipulace s materiálem

  • Skladování a řízení zásob

  • Balení, distribuce zboží

  • Komunikační, informační a řídící systémy

Jejich vzájemné ovlivňování a koordinace přispívají k dosáhnutí cíle logistiky, tj. zabezpečit a zvýšit zisk podniku.

7 pravidel logistiky

Logistika zajišťuje to, že se:

  • Správné položky (zboží, materiál, služba) potřebné pro spotřebu nebo výrobu dostanou na

  • Správné místo, ve

  • Správnou dobu

  • Správném stavu (kvalitě), za

  • Správné náklady, ve

  • Správném množství a ke

  • Správnému zákazníkovi

Cíle logistiky

Základním cílem logistiky je zabezpečit a zvýšit zisk podniku a optimálně uspokojovat potřeby zákazníků. Zákazník je nejdůležitějším článkem celého řetězce. Od něj vychází informace o požadavcích na zabezpečení dodávky zboží a s ní souvisejících dalších služeb. U zákazníka také končí logistický řetězec zabezpečující pohyb materiálu a zboží, tzn. zákazník si toto zboží koupí.

Vnější logistické cíle se zaměřují na uspokojování potřeb zákazníků, kteří je uplatňují na trhu. DO této skupiny logistických cílů je možno zařadit:

  • Zkracování dodacích lhůt

  • Zlepšování spolehlivosti a úplnosti dodávek

  • Zlepšování pružnosti logistických služeb, tzv. flexibility

Významným logistickým požadavkem je zabezpečení spolehlivosti a úplnosti dodávek. Faktor času je v logistice jedním z nejdůležitějších ukazatelů. Jednotlivé články logistického řetězce na sebe musí přesně navazovat. Přesné dodržení časových návazností přispívá ke snížení nároku na skladování. Zajištění úplnosti dodávky je nutným logistickým požadavkem, který je zajištěn tvorbou co nejvhodnějších manipulačních jednotek a přepravních jednotek (přepravky, palety, kontejnery, …)

Vnitřní cíle logistiky se orientují na snižování nákladů při dodržení splnění vnějších cílů. Jde o následující náklady:

  • Na zásoby

  • Na dopravu

  • Na manipulaci a skladování

  • Na výrobu

  • Na řízení

  • Na balení

Témata, do kterých materiál patří