MAKROEKONOMIE
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
MAKROEKONOMIE
pojem - Makroekonomie je obor, který se zabývá ekonomikou jako celkem. Sleduje směr vývoje národního hospodářství, ekonomický vývoj z pohledu historie a způsoby, jak je možno ovlivňovat hospodářský cyklus.
NEZAMĚSTNANOST
nezaměstnanost vzniká tehdy, kdy na trhu práce převyšuje nabídka zaměstnanců poptávku firem
Situace na trhu práce
Nabídka = poptávka
firmy mají tolik pracovní síly, kolik potřebují
Převis poptávky
firmy žádají pracovní sílu, ale nabízí nízkou mzdu, za kterou se nevyplatí pracovat
Převis nabídky
lidé nabízí svoji pracovní sílu, ale v ekonomice je málo pracovních míst
Příčiny nezaměstnanosti
období několika dnů, kdy přecházíme z jednoho pracovního místa do druhého nebo odcházíme ze školy = nezaměstnanost frikční
určitá odvětví zanikají, tím lidé přichází o práci. Jiné odvětví jsou naopak žádané = nezaměstnanost struktuální – řešením je rekvalifikace
situace v národním hospodářství může být pozitivní (vzestup, růst NH)
= dostatek pracovních míst, firmy přijímají, ale také negativní – krize
= firmy propouštějí, nedostatek pracovních míst = nezaměstnanost cyklická
Členění nezaměstnanosti
dobrovolná - jsme finančně zajištěni
nedobrovolná – lidé si hledají práci, jsou evidováni na úřadu práce
INFLACE
znehodnocení měny v určitém státě
inflace = růst cenové hladiny tzv. spotřebního koše – výrobky a služby nejčastěji – spotřebovávaných občany určitého státu v určitém časovém období
inflace se projevuje zpravidla vyššími cenami – ne u všeho – určité výrobky a sluřby mohou být oproti minulému období také levnější
Inflace tažená poptávkou
lidé získají za svoji práci větší mzdu, jejich zájem o výrobky a služby se zvýší. Firmy podle zvýšené poptávky zvýší cenu svých výrobků a služeb.
Lidé po zvýšení cen výrobků a služeb budou žádat větší mzdu – rozbíhá se tzv. inflační spirála
Inflace tažená nabídkou
u firem se zvýší náklady na výrobu – elektřina, nájem, daně
je nutné, aby ceny svých výrobků zvýšily
lidé tímto zvýšením cen žádají o zvýšení mzdy, to vede ke zvýšení cen u nabízených výrobků nebo služeb – rozbíhá se inflační spirála
Druhy inflace
mírná – do 10% - je tzv. zdravá, hodnota se nemění, firmy pouze zvyšují ceny úměrné k nákladům
pádivá – do 100% - měna se znehodnocuje ve větší míře, proto lidé investují např. do zlata, do nemovitostí, umění, cenné papíry
hyperinflace – nad 100% - příklady ze světa 500% - měna ztratila svoji hodnotu, peníze neplní svoji funkci – v době ekonomických a válečných krizí, nastává směna zboží za zboží
Deflace = snížení cenové hladiny, spotřebního koše (v průměru se ceny oproti minulému období snížily)
HRUBÝ DOMÁCÍ PRODUKT