Komplexní výrobek - Marketingová struktura výrobku
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Komplexní výrobek
(marketingová struktura výrobku)
každý výrobek musí uspokojovat lidskou potřebu, musí mít užitnou hodnotu
marketingové pojetí výrobku zahrnuje i další vlastnosti výrobku
americký ekonom rozlišuje 4 úrovně výrobku
základní – zajišťuje uspokojení
potřeba je totožná s hlavní funkcí výrobku
formální výrobek – je individuálně vnímán
rozšířený výrobek – vyjadřuje možnost kompletovat nákup (delší zákaznická lhůta)
psychologické vnímání úplného výrobku – neobjektivní psychologické charakteristiky
vnímání image nebo good willu
zahrnuje symboly ostatních úrovní a jejich prožívání zákazníky
Spojením všech čtyř úrovní vzniká úplný marketingový produkt, teprve ten je v dnešních podmínkách schopen konkurenčního boje, který se odehrává především na třetí a čtvrté úrovni.
Schéma komplexního výrobku
Užitná hodnota
Vnější charakteristiky (nejdůležitější charakteristiky – kvalita, styl, značka, obal design)
Služby spojené s prodejem (u technicky náročnějších výrobků – servis, dodávka, záruční doba, instalace, úvěr)
Značka
odlišuje se od ostatních výrobků
může být vyjádřena slovem, číslem, tvarem, nebo kombinací některého z těchto způsobů
registrovaná značka je chráněna a zneužití se posuzuje jako nekalá soutěž
použití značky znamená určitý závazek firmy nabízet kvalitní zboží a pokud vyšší kvalitu vnímá také výrobce, může firma použít politiku vysokých cen
Obal
chrání výrobek, usnadňuje manipulaci (skald, přeprava), umožňuje podávat informace o výrobku, dá se využít při propagaci výrobku (může upoutat pozornost)
Kvalita
je jednou z nejdůležitějších charakteristik výrobku
pokud je na trhu dostatečná (silná) konkurence, dostatečná kvalita je podmínkou úspěchu
vysoce kvalitní zboží se obvykle vyrábí s vyššími náklady
kvalitnější výrobky mají vyšší cenu
pokud je ekonomika stabilní a optávka dostatečně koupěschopná, vždy se najde dostatek zákazníků, kteří dávají přednost vyšší kvalitě za vyšší ceny
zjišťuje se srovnáním vlastností a vzhledu výrobku s normami nebo se standardy
Styl
souhrn estetických charakteristik výrobku
je dán kombinací linií, tvarů, vzorů, barev apod.
když je určitý styl dočasně všeobecně oblíbený a rozšířený, označujeme ho za módní
Design
souhrn vnějších charakteristik výrobku, vzhled, výběr a zpracování mat., tvar, barva
zajišťují ho designéři, kteří mají spolupracovat
Služby spojené s prodejem
u technicky náročnějších výrobků
obvykle se firmy v rámci konkurence snaží rozšiřovat služby, poskytovat něco více než konkurence (záruční lhůta)
konkurence se nejvíce zajímá o třetí a některé prvky druhé vrstvy
některé z nich: vysoká kvalita, poutavost, přitažlivost