Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Komplexní výrobek - Marketingová struktura výrobku

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (30 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Komplexní výrobek

(marketingová struktura výrobku)

  • každý výrobek musí uspokojovat lidskou potřebu, musí mít užitnou hodnotu

  • marketingové pojetí výrobku zahrnuje i další vlastnosti výrobku

  • americký ekonom rozlišuje 4 úrovně výrobku

  1. základní – zajišťuje uspokojení

potřeba je totožná s hlavní funkcí výrobku

  1. formální výrobek – je individuálně vnímán

  2. rozšířený výrobek – vyjadřuje možnost kompletovat nákup (delší zákaznická lhůta)

  3. psychologické vnímání úplného výrobku – neobjektivní psychologické charakteristiky

vnímání image nebo good willu

zahrnuje symboly ostatních úrovní a jejich prožívání zákazníky

Spojením všech čtyř úrovní vzniká úplný marketingový produkt, teprve ten je v dnešních podmínkách schopen konkurenčního boje, který se odehrává především na třetí a čtvrté úrovni.

Schéma komplexního výrobku

  1. Užitná hodnota

  2. Vnější charakteristiky (nejdůležitější charakteristiky – kvalita, styl, značka, obal design)

  3. Služby spojené s prodejem (u technicky náročnějších výrobků – servis, dodávka, záruční doba, instalace, úvěr)

Značka

  • odlišuje se od ostatních výrobků

  • může být vyjádřena slovem, číslem, tvarem, nebo kombinací některého z těchto způsobů

  • registrovaná značka je chráněna a zneužití se posuzuje jako nekalá soutěž

  • použití značky znamená určitý závazek firmy nabízet kvalitní zboží a pokud vyšší kvalitu vnímá také výrobce, může firma použít politiku vysokých cen

Obal

  • chrání výrobek, usnadňuje manipulaci (skald, přeprava), umožňuje podávat informace o výrobku, dá se využít při propagaci výrobku (může upoutat pozornost)

Kvalita

  • je jednou z nejdůležitějších charakteristik výrobku

  • pokud je na trhu dostatečná (silná) konkurence, dostatečná kvalita je podmínkou úspěchu

  • vysoce kvalitní zboží se obvykle vyrábí s vyššími náklady

  • kvalitnější výrobky mají vyšší cenu

  • pokud je ekonomika stabilní a optávka dostatečně koupěschopná, vždy se najde dostatek zákazníků, kteří dávají přednost vyšší kvalitě za vyšší ceny

  • zjišťuje se srovnáním vlastností a vzhledu výrobku s normami nebo se standardy

Styl

  • souhrn estetických charakteristik výrobku

  • je dán kombinací linií, tvarů, vzorů, barev apod.

  • když je určitý styl dočasně všeobecně oblíbený a rozšířený, označujeme ho za módní

Design

  • souhrn vnějších charakteristik výrobku, vzhled, výběr a zpracování mat., tvar, barva

  • zajišťují ho designéři, kteří mají spolupracovat

Služby spojené s prodejem

  • u technicky náročnějších výrobků

  • obvykle se firmy v rámci konkurence snaží rozšiřovat služby, poskytovat něco více než konkurence (záruční lhůta)

  • konkurence se nejvíce zajímá o třetí a některé prvky druhé vrstvy

  • některé z nich: vysoká kvalita, poutavost, přitažlivost

Témata, do kterých materiál patří