Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Nakladatelská činnost

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (22.91 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  1. Propagační pracovník

  • Propagace pomocí různých médií

  • Různé propagační prostředky = záložky, plakáty, letáky, ediční plány

  • Organizace propagačních akcí

  • Web nakladatelství, komunikace s partnery a různými projekty

  • Pomoc autorovi s propagací knihy

  1. Výrobní referent

  • Spolupráce s tiskárnou = domluva ceny, náklad, lhůta

  • Domluva podoby knihy = typ vazby, formát, kvalita a gramáž papíru

  1. Překladatel

  • Externí zaměstnanec

  • Překlad musí být komplexní, přesný a odpovídat originálu

Fáze překladu
  • Z cizího jazyka je kniha převedena do češtiny = musí předat stejný zážitek jako originál

  • Překladatel dílo vytiskne a pošle jazykovém redaktorovi

  • Překladatel čte překlad paralelně s originálem a hlídá podstatné věci po významové

  • Finální verzi odevzdává typografovi

  1. Ilustrátor

  • Vzdělání ve výtvarné oblasti

  • Spolupráce na jiné knize = zkušenost v oboru

  • Prověření ze strany nakladatele = zjištění pověsti v oboru

Cena knihy

  • Cenu knihy stanoví nakladatel = doporučená prodejní cena

  • Nakladatel knihy prodává za velkoobchodní prodejní cenu knihkupci

  • Rozdíl mezi MOC a VOC = rabat

  • Čtenáři nakupují za maloobchodní ceny = koncová cena, daň z přidané hodnoty

  • MOC = KC x (1+DPH)

DPH u knihkupeckého sortimentu
  • 10% = knihy, leporela, obrázkové publikace, průvodce, časopisy, noviny

  • 21% = doplňkový sortiment

Vzorečky
  • VOC = KC x (1-rabat)

  • VOC = MOC x (1-rabat)/(1+DPH)

  • MOC = VOC x (1+DPH)/(1-rabat)

  • HV =PxDC/(1+DPH)

  • Honorář za výtisk = HV

  • Procentuální honorářová sazba = P

Výrobní náklady ve vydavatelské činnosti

  • Externí náklady lze určit u každého titulu, interní jsou obtížnější

  • S počtem vydaných titulů se fixní náklady snižují a proporcionální rostou

  1. Interní náklady

  • Náklady na práci zaměstnanců v nakladatelství vykonanou v souvislosti s výrobou a prodejem daného titulu

  • Nájem, platby za elektřinu, platby za spotřební materiál, odpisy různých zařízení

  1. Externí náklady

  • Fixní

  • Musí je nakladatelství vydat, aniž by byl vytištěný jediný výtisk

  • Překlad, ilustrace, autorský honorář, příprava tiskového stroje

  • Proporcionální

  • Přímo úměrné počtu vydaných/prodaných výtisků

  • Tisk, papír, sazba = polygrafické náklady

  • Autorský honorář (procenta z prodeje)

Podíl aktérů na výrobě a prodeji knih
  • 25% = polygrafické náklady (tiskárna)

  • 40% = distribuce + knihkupec

  • 5-15% = autor

  • 10-15% = nakladatel

  • 10% = stát (DPH)

Prodej knih

  1. Bestseller

  • Kniha výborně prodejná po dlouhou dobu

  • Stále se velmi dobře prodává = Malý princ, Harry Potter, Pán Prstenů, Bible

  1. Hvězda

  • Prodává se jako bestseller v enormním množství

  • Velmi rychlý pokles prodeje

  1. Dojná kráva

  • Není žádný velký vrchol prodeje

  • Prodává se dobře po celou dobu

  • Učebnice, kuchařky, klasická literatura (Čapek, Němcová)

  1. Obyčejná kniha

  • Ze začátku se prodá jisté množství

  • Prodej s časem slábne

  • Většinou se nedělají dotisky nebo jen jednou

Témata, do kterých materiál patří