Nakladatelská činnost
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Propagační pracovník
Propagace pomocí různých médií
Různé propagační prostředky = záložky, plakáty, letáky, ediční plány
Organizace propagačních akcí
Web nakladatelství, komunikace s partnery a různými projekty
Pomoc autorovi s propagací knihy
Výrobní referent
Spolupráce s tiskárnou = domluva ceny, náklad, lhůta
Domluva podoby knihy = typ vazby, formát, kvalita a gramáž papíru
Překladatel
Externí zaměstnanec
Překlad musí být komplexní, přesný a odpovídat originálu
Fáze překladu
Z cizího jazyka je kniha převedena do češtiny = musí předat stejný zážitek jako originál
Překladatel dílo vytiskne a pošle jazykovém redaktorovi
Překladatel čte překlad paralelně s originálem a hlídá podstatné věci po významové
Finální verzi odevzdává typografovi
Ilustrátor
Vzdělání ve výtvarné oblasti
Spolupráce na jiné knize = zkušenost v oboru
Prověření ze strany nakladatele = zjištění pověsti v oboru
Cena knihy
Cenu knihy stanoví nakladatel = doporučená prodejní cena
Nakladatel knihy prodává za velkoobchodní prodejní cenu knihkupci
Rozdíl mezi MOC a VOC = rabat
Čtenáři nakupují za maloobchodní ceny = koncová cena, daň z přidané hodnoty
MOC = KC x (1+DPH)
DPH u knihkupeckého sortimentu
10% = knihy, leporela, obrázkové publikace, průvodce, časopisy, noviny
21% = doplňkový sortiment
Vzorečky
VOC = KC x (1-rabat)
VOC = MOC x (1-rabat)/(1+DPH)
MOC = VOC x (1+DPH)/(1-rabat)
HV =PxDC/(1+DPH)
Honorář za výtisk = HV
Procentuální honorářová sazba = P
Výrobní náklady ve vydavatelské činnosti
Externí náklady lze určit u každého titulu, interní jsou obtížnější
S počtem vydaných titulů se fixní náklady snižují a proporcionální rostou
Interní náklady
Náklady na práci zaměstnanců v nakladatelství vykonanou v souvislosti s výrobou a prodejem daného titulu
Nájem, platby za elektřinu, platby za spotřební materiál, odpisy různých zařízení
Externí náklady
Fixní
Musí je nakladatelství vydat, aniž by byl vytištěný jediný výtisk
Překlad, ilustrace, autorský honorář, příprava tiskového stroje
Proporcionální
Přímo úměrné počtu vydaných/prodaných výtisků
Tisk, papír, sazba = polygrafické náklady
Autorský honorář (procenta z prodeje)
Podíl aktérů na výrobě a prodeji knih
25% = polygrafické náklady (tiskárna)
40% = distribuce + knihkupec
5-15% = autor
10-15% = nakladatel
10% = stát (DPH)
Prodej knih
Bestseller
Kniha výborně prodejná po dlouhou dobu
Stále se velmi dobře prodává = Malý princ, Harry Potter, Pán Prstenů, Bible
Hvězda
Prodává se jako bestseller v enormním množství
Velmi rychlý pokles prodeje
Dojná kráva
Není žádný velký vrchol prodeje
Prodává se dobře po celou dobu
Učebnice, kuchařky, klasická literatura (Čapek, Němcová)
Obyčejná kniha
Ze začátku se prodá jisté množství
Prodej s časem slábne
Většinou se nedělají dotisky nebo jen jednou