Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Vliv čtení knih na člověka

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (18.9 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Vliv čtení knih na člověka

Knihy mají na člověka velký vliv, mnohdy i nevědomě. Vše začíná již v útlém věku a postupně se jejich vliv během života mění - chvíli je větší a jindy zase o něco menší. Je to nejen základ vzdělání, ale také základ života.

V dnešní době si mnoho rodičů myslí, že význam knih se v dnešní době poměrně přeceňuje, a proto své děti ke čtení nevedou a čtení tak úplně zmizelo z oblíbených dětských aktivit. Oproti tomu další část rodičů přiznává, že čtení má velký význam pro další život a profesní uplatnění jejich dětí, ale velkým problémem je internet. Děti tráví hodně času u počítačů nebo na telefonech a knihy je úplně nezajímají. Mnoho mladých rodičů dětem dává telefon od malička a potom netuší, jak a proč by měli své děti přivést ke čtení knih.

Čtení knih má největší význam v životě malých dětí a v předškolním či školním věku. V tomto období se rozvíjí nejen jejich slovní zásoba, ale i myšlení a chápání základních témat. V knihách se mohou dozvědět spoustu věcí, naučit číst a poznávat nové věci, mohou číst tzv. klasiku a brát si i ponaučení nebo základní návyky chování k ostatním.

Je tedy jasné, že vztah ke čtení se rozvíjí především v rodině. Takže když rodiče svým dětem nekupují knihy, nechodí s nimi do knihoven na různé akce nebo s nimi nemluví o knižních postavách, tak si děti mnohdy ani neuvědomí, o čem všem je četba a co všechno jim může přinést. Často to nevědí sami rodiče, protože oni sami nebyli vedení k četbě knih a nikdy si k nim cestu nenašli, takže nemají důvod k tomu vést své děti.

Knihy jsou nejen zábavou, ale i skvělým pomocníkem při vzděláváním. Děti se nemusí učit jen z učebnic ve škole nebo školce, ale mohou si vybrat knihy, které jim budou pomáhat se vzdělávat doma. Můžou to být nějaké dětské encyklopedie o přírodě nebo technice a vědě, ale také něco dobrodružného nebo klasiku. Knihy by dětem měli pomáhat vybrat rodiče, nejen podle jejich zájmů, ale podle věku a obtížnosti. Tím jim pomáhají s porozuměním textu a významu slov, rozšiřují jim tak i slovní zásobu. A to vede k prevenci poruch učení nebo různých jazykových vad. Pokud jsou děti často na telefonu a hrají hry nebo sleduji něco na internetu a nečtou knihy, tak je mnohem větší šance, že se u nich nějaká vada projeví. To ale neznamená, že děti nemohou číst e-knihy, jde o to, že je rozdíl mezi knihou čtenou online na telefonu a hraním hry.

Kromě dětí má četba knih určitý dopad i na ostatní lidi, ale platí že základem je vedení dětí k četbě už od útlého věku. V dnešní době pořád více lidí považuje knihy za ztrátu času a je podle nich mnohem lepší, si přečíst několik krátkých článků na internetu, sledovat různá videa a nebo filmy či seriály. Ale i tak se najde mnoho lidí, kteří buď byli k četbě vedení od malička nebo si k ní později našli cestu.

Témata, do kterých materiál patří