Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Nora

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (255.38 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Nora = (Domov loutek, Domeček pro panenky)

Autor: Henrik Ibsen
Místo a rok vydání: v nakladatelství F. Hegel&Sön, 1879 (soustředění se na neduhy své doby)

1) a) Zařazení do literárního kontextu –literární směr – světový realismus (a naturalismus)
SPOLEČENSKO-HISTORICKÉ POZADÍ
- vzestup průmyslu, vrcholí průmyslová revoluce
-rozmach přírodních i společenských věd (Darwinova evoluční teorie zpochybnila teorii o vzniku světa, kterou vymyslela církev, lékařské objevy, periodický zákon, radioaktivita,…)
- modernizace života lidí- automobil, dynamo, fonograf, žárovka, telegraf
-zlepšení zdravotní péče, růst životní úrovně - populační exploze
- centrum obchodního světa i největším koloniálním impériem byla Velká Británie
- dílo je napsáno v době uměleckého proudu realismus (2. polovina 19. století, z latinského slova realis = věcný, skutečný)

Znaky realismu:

  1. Komplexní, pravdivé a věrné zachycení skutečnosti

  2. Přesné zachycení společenského života, nitra člověka, každodenního života

  3. Zobrazuje průměrného člověka, realistický román je zrcadlem společnosti

  4. Autor neužívá autostylizace - není v díle přímo účasten

  5. Hrdina se vyvíjí - je dobově a společensky podmíněný

  6. Hlavní žánry: román, povídka, drama

  7. Snaží se objektivně ztvárnit svět tak, aby se zobrazované co nejvíce podobalo skutečnosti

Znaky naturalismu – (z lat. naturalis – přírodní) je umělecký směr 2. Poloviny 19.st, který zobrazoval člověka jako tvora fyziologicky, dědičně i sociálně podmíněného (determinovaného), projevoval se především v literatuře
- je umělecký směr, který se snaží zachytit nezkreslenou realitu (alespoň takovou, jaká je v očích naturalistů)

b) autoři, kteří v té době psali?
–francouzští -
Honoré de Balzac – román Otec Goriot
- Gustave Flaubert – Paní Bovaryová
- Guy de Maupassant – Kulička
- ruští – Nikolaj Vasiljevič Gogol - Revizor
- Fjodor Michajlovič Dostojevskij – Zločin a trest
- Lev Nikolajevič Tolstoj – Anna Kareninová, Vojna a mír
- angličtí- Charles Dickens – Oliver Twist
- polští- Henryk Sienkiewicz – Quo Vadis
- američtí – Mark Twain – Dobrodružství Toma Sawyera
-čeští – Alois Jirásek – román Proti všem , Povídky z hor, Temno, F. L. Věk
- bratři Mrštíkové – Maryša
-Ladislav Stroupežnický – Naši furianti
- Gabriela Preissová – Gazdina roba, Její pastorkyňa
- Karel Václav Rais – Kalibův zločin

c) co se v té době psalo?

ve světovém realismu a naturalismu – žánry: román, povídka, drama
v českém realismu a naturalismu – historická próza, drama, venkovská realistická próza

d)životopis autora a jeho další díla?
Henrik Ibsen (1828 – 1906)
– představitel norského realistického dramatu - pocházel ze zchudlé obchodnické rodiny
- živil se jako lékárnický učeň a pomocník, příležitostně psal básně
- působil jako dramaturg divadla v Bergenu, poté jako umělecký vedoucí v Oslu
- psal hry s náměty severské minulosti
- více než 30 let žil a tvořil v Itálii a Německu
- do divadelní hry zavedl nové technické postupy použitím retrospekce, např. rozhovory postav, z nichž se dovídáme o jejich minulosti
- psal analytické hry, ve kterých nechával hrdiny před očima diváků odhalovat příčiny chybných rozhodnutí, která se odehrála v minulosti a vyústila v osobní tragédii
jeho další díla – Opora společnosti, Strašidla(zde se stejně jako v Noře odráží zklamání a znechucení společnosti), Nepřítel lidu, Když z mrtvých procitneme – divadelní hry jsou kritikou soudobé morálky
- Peer Gynt – hra, jejíž hrdina kráčí životem bez cíle, a tím ho celý promarní
- Catilina (antický námět)
jeho díla- zobrazoval v nich obvyklé situace, ale i konflikty, jejichž ztvárnění má v divákovi vyvolat v divákovi otázku po hlubším smyslu života, smrti, lidského snažení – stejnou otázku se učí si klást i jeho hrinky nebo hrdinové
- pracuje se třemi časovými rovinami – minulost- ta neustále zasahuje jako vzpomínka do přítomnosti, stejně i s budoucností, která žije v hrdinově fantazijní představě
- přítomnost je jediná reálná a ta se odehrává před zraky diváků
- jeho postavy nejednají svobodně, ale jsou ovlivňovány vnitřními impulsy, které si samy neuvědomují

2) Místo a doba děje?
Drama se odehrává v Helmerově domě, během tří dnů, v období vánočních svátků

3) Děj?
Kompozice:
Divadelní hra o třech dějstvích, klasická dramatická stavba.
Hra je psychologickou analýzou postavení ženy ve společnosti a v rodině. Vyzývá k boji za ženskou emancipaci, obecně a nadčasově k boji za lidská práva a vůbec.
I.
Seznamujeme se se spořádanou manželkou Torvalda Helmera, Norou. Je šťastná, zrovna se vrací z nákupu dárků pro děti a s manželem se baví o penězích, že Noa hodně utrácí. Její dobrou náladu nenaruší ani setkání s přítelkyní ze školy Kristinou Lindenovou, která neměla tak snadný život. Musela se starat o nemocnou matku a dva mladší bratry, takže se bez lásky vdala za boháče. Po jeho smrti je bez dětí a zahořklá. Nora, aby jí dosvědčila, že ví také něco o životě, jí vypráví o tom, jak zachránila svému muži život. Před lety jí lékaři doporučili, aby jej vzala na jih. Proto si musela půjčit peníze a pak se uskromňovat, kde se dalo. Po Kristině k ní ještě přijde podvodník Krogstag a začne ji vydírat za podvržený podpis otce na smlouvě, protože nutně potřebuje buď peníze nebo příslib, že nebude vyhozen z práce. Od něj si totiž půjčila ty peníze, ale musela list podepsat sama, protože otec by to nedovolil. Jediná smůla byla, že tam vložila špatné datum. Otec byl totiž již po smrti.
Nora to nemůže vysvětlit ani svému manželovi, protože ten nepovažuje loupež za tak špatnou, jako když někdo klame svou rodinu. Zde také rozhovor Nory a jejího manžela o přijetí Krogstada zpět a padělaní podpisů.
II.
Nora si chystá kostým na maškarní ples. Nora prožívá vnitřní přeměnu. Šíleně se bojí o svůj dosavadní život, neustále hlídá poštovní schránku. Na manželovi se ještě jednou snaží vyprosit, aby změnil svůj názor na vyhození Krogstada, ale marně. Naštvaný Torvald hned vhodí jeho výpověď pošťákovi. Proto jí vyděrač znovu navštíví (přišla mu výpověď). Nora se baví s Krogstadem o myšlence na smrt. Nora se ještě snaží situaci zachránit, ale on se nechce nechat přemluvit. Rank má tuberkulozu míchy a jde si o samotě popovídat s Norou. Navíc se od rodinného přítele Ranka dozvěděla, že ji již léta miluje. Prozradil ji to však jen proto, že umírá. Nora jako poslední možnost vysvětlí vše své přítelkyni Kristině, která jí slíbí pomoc a následně odejde s manželem na večírek zatančit hostům tarantilu.
III.
Lindenová se setká s Krogstadem, kterého musela kdysi opustit kvůli sňatku z rozumu a navíc teď vlastně nastoupí na jím uvolněné místo v bance. Navrhne mu manželství, aby se mohla starat o jeho tři děti, když je sama mít nemohla. Krogstad chce teď Noře pomoci, ale Kristina jej zadrží. Manžel se to musí dozvědět. A opravdu, manžel nadšený tancem a šampaňským si přečte dopis. Mezi tím přijde dopis od Ranka dopis, že umírá. Rank se přijde s Torvaldem a Norou rozloučit. Manželku okamžitě zapudí, slibuje, že ji nenechá vychovávat děti, ale nerozvede se s ní, protože by to snížilo jeho morální kredit před ostatními. Když mu ale přijde úpis s oním falešným podpisem, je to samé "ty můj slavíčku" atd., jako by se nic nestalo. Tehdy Nora pochopí, že takového člověka nemůže milovat. Helmera totiž zajímala pouze jeho vlastní pověst, nezastal se jí, ale pouze ji sprostě vynadal jako svému podřízenému. Chtěl jí vzít děti, aniž by se o ně za celou dobu manželství staral. A Nora mu přesto neřekne, na co peníze potřebovala, což by udělala každá žena, aby před mužem náhle vypadala jako svatá bytost, která mu zachránila život. Pouze se o tom okrajově zmíní. Odejde z domu, opustí svou roli panenky na hraní, loutky, za jejíž provázky tahal jak její otec, tak později manžel. Žádný z nich ji nebral jako ženu, natož člověka. Zajímavá je ovšem i zmínka, že ona vlastně i své děti brala spíše jako hračky.

4) Hlavní postavy a jejich charakteristika?
Nora –
naivní, lehkovážná, zamilovaná do Helmera, má šťastné vyhlídky do budoucnosti, věří, že má dokonalou rodinu, prostoduchá naivka – ke konci díla jí už není, žena Helmera
Torvald Helmer – majetnický, manžel Nory, sobec nedokáže se postavit za svou ženu a proto ji nakonec ztrácí, nezajímá ho Nora, ale jen to, co si o něm ostatní myslí, advokát
Doktor Rank – rodinný přítel, vyrovnaný, umírající na těžkou chorobu, Helmerem a Norou částečně využíván, zamilovaný do Nory
Krogstad a paní Lindeová – ztělesněním chudoby, prázdné slupky bez obsahu, Krogstad je společností odsouzen ý a morálně zkažený muž, je advokát, Kristina Lindeová – Nořina přítelkyně z dětství, prošla težkými životními zkouškami
Torvald a Nora spolu mají tři malé děti – Ivar, Ema, Bob
Anna Marie –
chůva
Helena – služebná u Helmerů
Posluha

5) Téma (=hlavní myšlenka díla)?
téma:
manželství v 19. st. Ovládané morálními představami společnosti, nesvobod ženy
hlavní myšlenka: Nořino povrchní štěstí v kontrastu s nepříliš vyvedenou představou rodiny, kde nic není tak růžové jak se zdá

6) Struktura díla (jazyk stavba)?
Druh díla –
symbolické a realistické drama (monology, dialogy, scénické poznámky), divadelní hra
Žánr- činohra (drama v užším slova smyslu, jedná se o klasickou divadelní hru, psychologické a sociologické prokreslení postav hlavně oblast mezilidských vztahů a společenských problémů)
Výrazová forma: dialogy, monology
Kontext s dobou: 1879 – vznik díla, v díle kritické soustředění se na neduhy své doby
Autorský styl- značný vývoj, začínal u inspirace antikou, později romantické náměty, dále pak historická témata, po čase se v psaní začalo odrážet autorovo zklamání a znechucení společností
jazykové prostředky- spisovný i hovorový jazyk, metafory, symbolická vyjádření, zjemněná slova a přezdívky

symboly, sociální narážky:
-„makarónky“ (malé sladkosti), které Torvald Noře zakazuje jíst, aby se jí nezkazily zuby – malichernost, ale pro oba dost podstatná – idea muže, který zakazuje ženě něco, co má ráda a omezuje ji tak
-scéně s kostýmy a převleky, ve kterých má Nora tančit při maškarním bále – Paradox = když si Nora oblékne kostým (je skryta), projeví se skutečná povaha – vášnivě se roztančí a nechce se nechat mužem usměrnit, Torvaldovi se to samozřejmě příčí
-Mít chůvu byl dobový trend – Nora není výjimkou, má děti jen na „hraní“, „dárečky“ a „procházení se“ – na konci hry si uvědomuje, že nikdy nebyla a možná ani nebude schopna děti vychovat
-Krogstad symbolizuje korupcí a vězením zdrceného a zkaženého člověka bez soucitu, který se napraví díky lásce podobné osoby, udělal vlastně ten samý čin jako Nora, ale je zavrhován, není mu dána příležitost k nápravě
Ukázka:

Témata, do kterých materiál patří