Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




O MILIONÁŘI, KTERÝ UKRADL SLUNCE - koncept maturitního okruhu

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (525.28 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

JIŘÍ WOLKER   

O MILIONÁŘI, KTERÝ UKRADL SLUNCE   

KONCEPT MATURITNÍHO OKRUHU K ÚSTNÍ MATURITNÍ ZKOUŠCE Z ČESKÉHO JAZYKA A LITERATURY 

Stránka 2 z / O milionáři, který ukradl slunce 

Vystihnout hlavní myšlenku díla (námět, téma, motivy):  
Příběh  nese především sociální motivy, které jsou vystavěny na  kontrastu bohatí – všemocní  X chudí – bezmocní. Jiří Wolker se 
inspiroval  Andersonovými  a  Wildeovými  moderními  pohádkami.  Wolkerovy  příběhy  vycházejí  ze  sociálních  námětů,  zabývají  se 
dobovými  problémy  a  řeší  především  mravní  otázky  (např.  Miliony  dělníků  ze  všech  zemí  světa  mlátily  kladivy;  ne  proto,  aby 
sundali slunéčko, ale aby uživili ženu a děti.). Nevystupují v nich princezny, draci a čarodějnice, ale hrdiny se stávají obyčejní lidé – 
v pohádce O milionáři, který ukradl slunce jsou to dvě děti.  
 
Charakterizovat hlavní postavy v díle:  Pan Poslední Milionář je lakotný a chamtivý člověk, který trpí odpornými vředy. Nejenže si vymůže sundat z oblohy slunce, které 
patří  všem,  ale  poté  své  požadavky  ještě  stupňuje:  chce  se  stát  nesmrtelným,  chce  si  koupit  Pána  Boha  a  udělat  ho  svým 
tajemníkem. Zatímco milionář žil v přepychu, pracovali pro něho udření dělníci, kteří museli uživit svoje rodiny. Vychytralý lékař, 
jenž  byl  popraven,  vymyslel  plán,  jak  svět  zbavit  neurvalého  požitkáře.  To,  co  mělo  milionáře  vyléčit,  ho  zabije.  A  jako  symbol 
nového počátku lepší, spravedlivější budoucnosti se v závěru příběhu objevují dvě chudé děti: Mánička a Pepík.  
 
Zařadit  autora  díla  do  literárněhistorického  kontextu  české  literatury,  pohovořit  o  literárněhistorickém  kontextu 
(časové  vymezení,  znaky  literárního  období,  další  představitelé  literárního  období  a  jejich  díla;  kulturně-politický 
kontext…): 
 
Tuto důležitou část zkoušky si nastudujte podle studijní příručky, sešitu, učebnice. Otázky v této části mohou být různorodé a budou 
směřovat k ověření žákova základního přehledu o literárním vývoji. Pro poznámky k této části využijte volného místa níže.  
Kapitoly ve studijní příručce a sešitě: Česká literatura 1. poloviny 20. století / Česká poezie 1. poloviny 20. století / Proletářské 
umění    
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Témata, do kterých materiál patří