O MILIONÁŘI, KTERÝ UKRADL SLUNCE - koncept maturitního okruhu
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
JIŘÍ WOLKER
O MILIONÁŘI, KTERÝ UKRADL SLUNCE
KONCEPT MATURITNÍHO OKRUHU K ÚSTNÍ MATURITNÍ ZKOUŠCE Z ČESKÉHO JAZYKA A LITERATURY
Stránka 2 z 3 / O milionáři, který ukradl slunce
Vystihnout hlavní myšlenku díla (námět, téma, motivy):
Příběh nese především sociální motivy, které jsou vystavěny na kontrastu bohatí – všemocní X chudí – bezmocní. Jiří Wolker se
inspiroval Andersonovými a Wildeovými moderními pohádkami. Wolkerovy příběhy vycházejí ze sociálních námětů, zabývají se
dobovými problémy a řeší především mravní otázky (např. Miliony dělníků ze všech zemí světa mlátily kladivy; ne proto, aby
sundali slunéčko, ale aby uživili ženu a děti.). Nevystupují v nich princezny, draci a čarodějnice, ale hrdiny se stávají obyčejní lidé –
v pohádce O milionáři, který ukradl slunce jsou to dvě děti.
Charakterizovat hlavní postavy v díle: Pan Poslední Milionář je lakotný a chamtivý člověk, který trpí odpornými vředy. Nejenže si vymůže sundat z oblohy slunce, které
patří všem, ale poté své požadavky ještě stupňuje: chce se stát nesmrtelným, chce si koupit Pána Boha a udělat ho svým
tajemníkem. Zatímco milionář žil v přepychu, pracovali pro něho udření dělníci, kteří museli uživit svoje rodiny. Vychytralý lékař,
jenž byl popraven, vymyslel plán, jak svět zbavit neurvalého požitkáře. To, co mělo milionáře vyléčit, ho zabije. A jako symbol
nového počátku lepší, spravedlivější budoucnosti se v závěru příběhu objevují dvě chudé děti: Mánička a Pepík.
Zařadit autora díla do literárněhistorického kontextu české literatury, pohovořit o literárněhistorickém kontextu
(časové vymezení, znaky literárního období, další představitelé literárního období a jejich díla; kulturně-politický
kontext…):
Tuto důležitou část zkoušky si nastudujte podle studijní příručky, sešitu, učebnice. Otázky v této části mohou být různorodé a budou
směřovat k ověření žákova základního přehledu o literárním vývoji. Pro poznámky k této části využijte volného místa níže.
Kapitoly ve studijní příručce a sešitě: Česká literatura 1. poloviny 20. století / Česká poezie 1. poloviny 20. století / Proletářské
umění