EKONOMIE A EKONOMIKA
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Náklady obětované příležitosti
– oportunitní náklady – výnosy, kterých se musíme vzdát proto, že se rozhodneme věnovat jiné činnosti, př. výrobní zdroje, peníze a čas
Dělba práce
– lidé v ekonomice se specializují na různé činnosti, specializací se zvyšuje výkonnost výroby; specializovaní výrobci si musí navzájem vyměňovat výrobky; specializace a koordinace +výměna výrobků = dělba práce
Absolutní výroba
– výrobce spočívá ve vyšší produktivitě práce, v daném oboru využijeme maximální schopnosti
Komparativní výroba
- soustředí se na výrobu 1 produktu = méně času, nižší náklady (Baťa-boty)
3 základní ekonomické problémy :
- co vyrábět (a kolik)
- jak vyrábět
- pro koho vyrábět
Ekonomické systémy:
1. zvykové ekonomiky- co a jak vyrábět se v malé komunitě předávalo z generace na generaci
2. tržní ekonomiky – zahrnují prakticky celou světovou výrobu; všechny vyspělé ekonomiky jsou dnes tržními ekonomikami
3. plánované ekonomiky – je určeno, co se má v podnicích vyrábět a v jakých možnostech
4. smíšená ekonomika – současný stav, od každého něco
Ekonomika
- oblast společenské praxe, zajímá se o vytváření statků, služeb, o jejich rozdělování , potřebu a směnu
Ekonomické sektory – primární sektor – zahrnuje prvovýrobu (těžba surovin, obdělávání půdy,…)
- sekundární sektor – zabezpečuje výrobu hmotných statků (stavebnictví)
- terciální sektor – oblast služeb pro výrobu a obyvatelstvo (doprava, obchod,…)
- kvaternární sektor – činnost ve vědě, výzkumu, školství
2. TRŽNÍ EKONOMIKA
Ke vzniku trhu vedla dělba práce (specializace jednotlivých účastníků výroby na jednotlivé pracovní činnosti a operace.
Trh – místo, kde se střetávají poptávka a nabídka a poptávka a kde dochází ke směně zboží; směnu zboží zprostředkovávají peníze
- účastníci trhu: kupující a prodávající, jež vstupují do vzájemných interakcí dobrovolně a bez nátlaku
Druhy trhů: trh zboží, trh práce, finanční trh
Dělení trhu:
- místní (oblastní, regionální), národní (v rámci státu) a mezinárodní
- trh statků a služeb a trh výrobních faktorů (práce, půdy, kapitál)
- dílčí trh (zaměřený na urč. výrobek-potraviny, auta) a trh agregátní (veškeré zboží)
V tržním hospodářství převládá soukromé vlastnictví, každý subjekt (kupující i prodávající) se rozhoduje samostatně, ale je ovlivňován trhem).
Fungování trhu – kupující přichází na trh, aby koupil co nejvíce a co nejlevněji, prodávající s úmyslem prodat co nejvíce za nejvyšší ceny (zájmy jsou protichůdné, vznik střetů).
Cena – peněžní částka, kterou je kupující ochoten zaplatit za dané zboží a za kterou je prodávající ochoten dané zboží prodat – prodávající požaduje, aby cena byla tak velká, aby mu nejen uhradila vše, co musel na získání prodávaného zboží vynaložit, ale aby mu přinesla určitý zisk