Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




EKONOMIE A EKONOMIKA

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (77 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Náklady obětované příležitosti

– oportunitní náklady – výnosy, kterých se musíme vzdát proto, že se rozhodneme věnovat jiné činnosti, př. výrobní zdroje, peníze a čas

Dělba práce

– lidé v ekonomice se specializují na různé činnosti, specializací se zvyšuje výkonnost výroby; specializovaní výrobci si musí navzájem vyměňovat výrobky; specializace a koordinace +výměna výrobků = dělba práce

Absolutní výroba

– výrobce spočívá ve vyšší produktivitě práce, v daném oboru využijeme maximální schopnosti

Komparativní výroba

- soustředí se na výrobu 1 produktu = méně času, nižší náklady (Baťa-boty)

3 základní ekonomické problémy :

- co vyrábět (a kolik)

- jak vyrábět

- pro koho vyrábět

Ekonomické systémy:

1. zvykové ekonomiky- co a jak vyrábět se v malé komunitě předávalo z generace na generaci

2. tržní ekonomiky – zahrnují prakticky celou světovou výrobu; všechny vyspělé ekonomiky jsou dnes tržními ekonomikami

3. plánované ekonomiky – je určeno, co se má v podnicích vyrábět a v jakých možnostech

4. smíšená ekonomika – současný stav, od každého něco

Ekonomika

- oblast společenské praxe, zajímá se o vytváření statků, služeb, o jejich rozdělování , potřebu a směnu

Ekonomické sektory – primární sektor – zahrnuje prvovýrobu (těžba surovin, obdělávání půdy,…)

- sekundární sektor – zabezpečuje výrobu hmotných statků (stavebnictví)

- terciální sektor – oblast služeb pro výrobu a obyvatelstvo (doprava, obchod,…)

- kvaternární sektor – činnost ve vědě, výzkumu, školství

2. TRŽNÍ EKONOMIKA

Ke vzniku trhu vedla dělba práce (specializace jednotlivých účastníků výroby na jednotlivé pracovní činnosti a operace.

Trh – místo, kde se střetávají poptávka a nabídka a poptávka a kde dochází ke směně zboží; směnu zboží zprostředkovávají peníze

- účastníci trhu: kupující a prodávající, jež vstupují do vzájemných interakcí dobrovolně a bez nátlaku

Druhy trhů: trh zboží, trh práce, finanční trh

Dělení trhu:

- místní (oblastní, regionální), národní (v rámci státu) a mezinárodní

- trh statků a služeb a trh výrobních faktorů (práce, půdy, kapitál)

- dílčí trh (zaměřený na urč. výrobek-potraviny, auta) a trh agregátní (veškeré zboží)

V tržním hospodářství převládá soukromé vlastnictví, každý subjekt (kupující i prodávající) se rozhoduje samostatně, ale je ovlivňován trhem).

Fungování trhu – kupující přichází na trh, aby koupil co nejvíce a co nejlevněji, prodávající s úmyslem prodat co nejvíce za nejvyšší ceny (zájmy jsou protichůdné, vznik střetů).

Cena – peněžní částka, kterou je kupující ochoten zaplatit za dané zboží a za kterou je prodávající ochoten dané zboží prodat – prodávající požaduje, aby cena byla tak velká, aby mu nejen uhradila vše, co musel na získání prodávaného zboží vynaložit, ale aby mu přinesla určitý zisk

Témata, do kterých materiál patří