Základy psychologie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
4.
Základy psychologie
- objasnění pojmu
- stručný vývoj
- základní a aplikované psychologické disciplíny
- metody psychologie
- základní psychologické směry
- význam psychologie
- biologická a společenská podmíněnost psychiky
- psychické jevy
1. objasnění pojmu
Psychologie – věda, která zkoumá prožívání a chování živých bytostí; prožívání a chování jsou dvě stránky lidské psychiky (novodobá psychologie se už nezabývá duší člověka)
Vznik v 1. pol. 19. stol. (1879)
Původně součastí filosofie (Aristoteles – „ O Duši“)
Psyché (duše) + logos (rozum, nauka, řád)
Předmětem je prožívání a chování jedince
- prožívání- vnitřní, subjektivní psych. procesy a stavy, vědomé a nevědomé, navenek se projevuje v chování člověka
- chování – soubor vnějších projevů, které jsou zpracováním a vyjádřením vnitřní situace člověka, expresivní (bezprostřední výraz prožívání) a adaptivní (předstírání,zastírání)
2. vývoj psychologie
Předvědecká, filosofující psychologie
1. antické období,starověk,středověk – pojetí psychologie jako nauky o duši.
- ideálem antického Řecka byla tzv.kalokagathie = soulad tělesných a duševních sil
- Platón – duše je uzavřena v těle, její pravý život nastává až mimo něj; duše vstupuje do těla, tak ho oživuje a dává mu pohyb, po smrti tělo opouští
- Aristoteles – duše je řídící princip (entelechie) biologických pochodů; duše je souhrn čtyř základních funkcí: schopnost vyživování, pohybu,vnímání a myšlení
- Demokritos – byl atomista, lidské tělo, ale i lidská duše je složená z atomů, po smrti se duše spolu s tělem rozpadne na jednotlivé atomy a společně zaniknou
- Sv. Augustin – „Stal jsem se sám sobě otázkou“ – snaží se pohlédnout na svůj život tak, aby se naučil chápat sám sebe
- Tomáš Akvinský – zdůrazňuje spojitost člověka se světem přírody
2. novověk – ustupuje pojem duše a vyvstává spor, zda je důležitější rozum, či smysly pro skutečné poznání
- René Descartes – „Myslím, tedy jsem“, zkoumal vědomé myšlenkové pochody, duše mizí z centra zájmu – nahrazuje se vědomím
- John Locke – navrhuje metodu „zkoumání toho, co probíhá v mysli“(vědomí)- nazývá ji introspekcí; „nic není v mysli (intelektu), co nebylo dříve ve smyslech“; za nejdůležitější považuje smyslové poznání – senzace (požitky a vjemy vnějšího světa) a reflexe (vnímání vnitřních pochodů v těle)
- G. W. Leibniz – protiklad Locka, něco máme vrozené, narodíme se jako nepopsaná deska, člověk je v sobě samém založeném bytím = monáda, náš život se odehrává na základě naší monadické niternosti
- G. W. Allport – spojil Locka a Leibnize – klade důraz na vliv prostředí, důraz na svébytnost osobnosti
Vznik psychologie – experimentální psychologie