Globalizace a kultura
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
kulturní dědictví -
to, co bylo jako hodnota vytvořeno v minulosti a je to žádoucí i dnes
přenos z minulosti do přítomnosti
památníky (architektonická díla, díla monumentálního sochařství a malířství, prvky či struktury archeologické povahy, nápisy, jeskynní obydlí a kombinace prvků, jež mají výjimečnou světovou hodnotu z hlediska dějin, umění či vědy), skupiny budov (které mají z důvodu své architektury, stejnorodosti či umístění v krajině výjimečnou světovou hodnotu z hlediska dějin, umění či vědy), lokality (výtvory člověka či kombinovaná díla přírody a člověka a oblasti zahrnující místa archeologických nálezů mající výjimečnou světovou hodnotu z dějinného, estetického, etnologického či antropologického hlediska)
kulturní vzorce - dávají kultuře vnitřní soudržnost, tvoří základní prvky každé kultury
systém společenských institucí, hodnot, norem, způsobů a forem chování, který je pro danou kulturu charakteristický. Osvojujeme si je v procesu socializace a enkulturace:
obyčej - vytváří se opakováním určitých činností v určitých sociálních situacích, opakované jednání
obřad - opakovaná norma, kterou je povinen vykonávat každý člen komunity podle pozice, která mu ve skupině náleží (pohřební, svatební, slavnosti, způsob stolování)
zvyk - skupinové i individuální jednání, které je stereotypně opakováno.
Globalizace a kultura
Globalizace je proces, kde dochází ke vzájemné propojenosti společnosti, ekonomiky, politiky a kultury na celosvětové úrovni.
Dochází k odstraňování překážek v pohybu lidí, zboží, peněz, myšlenek a informaci.
Kulturní globalizace se projevuje akulturací (tzn. průnikem kultur), ve které do tradičních kultur vstupují kulturní prvky euro – americké.
Prezentací euro – americké kultury dochází k potlačování kulturní rozmanitosti a k narušení sociálních vztahů v tradičních společenstvích.
Důsledkem kulturní globalizace je, že původní vysoká kulturní diversita (rozmanitost, různorodost) bude v blízké budoucnosti nahrazena jedinou, univerzální globální kulturou.
Hlavními centry globalizace jsou vždy velká města. V těchto velkých městech se začaly kulturní rozdíly stírat – New York, Londýn, Paříž. Součástí globalizace je i přistěhovalectví. Globalizace se projevuje v nejvíce vyspělých oblastech světa, kde je největší kupní síla a rozvinutá doprava.
Příkladem kulturní globalizace mohou být postavičky Walta Disneye umístěné v českém prostředí či tzv. „McDonaldizace“ (asi neexistuje stát, kde by nebyla zastoupena tato značka. Obrovské množství mladých lidí dává přednost „fast foodům“ před tradičním jídlem. Dá se hovořit o MC Donaldizaci celého světa).
Stejný životní styl – různé národy začínají mít podobný životní styl: hltá se stejné video, hudba, je vytvořen ohromný trh pro designéry tenisek, džín, triček, značka okousaného jablka se stala hitem všech generací napříč všemi státy…