Globalizace a kultura
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Hudba – v 50.-60. Letech se po světě rozšířila módní vlna rock´n´rollu – ztráta zájmu o lokální styly hudby.
Ve filmovém průmyslu – všudepřítomnost hollywoodských filmů je znát v kinech a televizích (Harry Potter, Avatar… se překládají snad do všech jazyků). Existují seriály, které jsou populární prakticky na celém světě (Simpsonovi, Mash)..
Móda – značky oblečení (stále stejné značky jsou používané po celém světě). Sportovní potřeby (sportovci celého světa používají stejný druh dresů a stejné značky sportovních potřeb). Kosmetika (stejné značky parfémů koupíte na všech letištích).
Reklamy, poutače – stejné reklamy jsou vidět v mnoha státech. Televizní reklamy, ve formě billboardů, poutačů. Tyto reklamy jsou přeložené do místního jazyka.
Pozitivní vlivy kulturní globalizace
- snadnější přístup k umění z celého světa,
- snadnější cestování – umožňuje poznávat vzdálené světy (kultury)
- lze se lépe dorozumívat – angličtina se studuje téměř na všech druzích škol
- cestování, přenos dat se zrychluje, nová média,
- rozvoj médií uchovává kulturní hodnoty, které by jinak byly nepřístupné (youtube)
- umožňuje umělcům se lépe vyjadřovat,
- vede k uvědomění si vlastní kultury
- internet, rychlý přenos dat umožňuje poznávat kulturu celého světa
- ulehčuje přístup k informacím, moderním technologiím a dalším inovacím
- uvědomění si vlastní kultury – díky globalizaci si někdy můžeme uvědomit, že nám najednou chybí i vlastní kultura
Negativní vlivy kulturní globalizace
- stírání národní kultury, (potlačení místní kultury)
- ničí se národní kultura, to je kultura, která je vlastní dané skupině lidí – vzniká globální kultura
- zapříčiňuje ztrátu národní identity
- destrukce vztahů kultur k jejich přírodnímu prostředí,
- zvyšuje se nezaměstnanost (způsobuje krach drobných podnikatelů)
- neřeší problém chudoby ve světě
- přesuny obyvatel mezi státy - přílišná odlišnost kultur vede k nepokojům mezi většinou a přistěhovalci
- standardizace produktu – pokud se výrobek proslaví celosvětově, vydávají se pak dál stále stejné či podobné výrobky nebo jeho kopie