OPSKO
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Multitasking(více úloh, běžících současně)
- Kooperativní
- Starší
- OS dá programu k dispozici procesor na potřebnou dobu, když jej program nepotřebuje, vrátí jej
systému
- Preemptivní
- Novější
- OS přiděluje a odebírá procesor jednotlivým programům na určitou dobu
Virtuální paměť
- místo, které si OS vyhradí na harddisku
- odkládá si tam data spuštěných procesů při nedostatku místa v operační paměti
Struktura operačních systémů
Základní typy struktur výpočetních systémů
Monolitická struktura
– nejjednodušší struktura
– jádra některých operačních systémů v zařízeních (tiskárny).
systém se skládá z
jádra
rozhraní - komunikace mezi jádrem a okolím
Vrstvená (hierarchická) struktura
– části systému jsou uspořádány do vrstev
– každá vrstva využívá služeb nižších vrstev
– každá vrstva komunikuje právě jen s okolními vrstvami
– Nejběžnější u moderních operačních systémů
– vrstva jádra (chráněný režim)
– vrstva uživatelská
Virtuální počítače (virtuální stroje)
– systém je rozdělen do samostatných modulů (virtuálních počítačů , virtuálních zařízení)
– každý z nich je stejně vybaven prostředky (čas procesoru, paměť, apod.),
– je možná základní komunikace mezi procesy (předávání dat a jiných informací)
Použití
– V operačních systémech pro podsystémy které je nutné z nějakého důvodu oddělit (v těchto
podsystémech mohou běžet starší aplikace, které by jinak nemohly na novějším systému
fungovat).
Abstraktní počítače
– systém je rozdělen do modulů
– každý má svou specifickou funkci (např. modul pro přístup k tiskárně) který virtuální počítače
mají „od každého prostředku něco“ (část paměti, část času procesoru apod.)
– abstraktní počítač má přidělen pouze jeden jediný prostředek, ale zato výhradně (neexistuje
jiný vlastník tohoto prostředku).
Modulární struktura
– Systém je členěn do modulů , které lze podle potřeby přidávat (nejlépe za běhu systému)
– unifikované rozhraní modulů
Použití
– v jádrech moderních operačních systémů (v unixových již dlouho, ve Windows od Vista, Win
server 2008)
Model klient-server
– systém má co nejmenší jádro (minikernel, mikrokernel) - obsahuje pouze základní funkce,
– přepínání mezi procesy
– řízení mechanismu zasílání zpráv mezi procesy
– ostatní funkce systému provádějí speciální systémové procesy – servery
– procesy, které spouští uživatel (nesystémové), se nazývají klienty
– klienti využívají služeb procesů typu server
– tuto strukturu využívá mnoho realtimových systémů .
Základní rozdělení OS
Podle složitosti správy uživatelů
– jednouživatelské (monouživatelské) – Windows s DOS jádrem
– víceuživatelské (multiuživatelské, multiuser) – unixové systémy, Windows s NT jádrem,