Základy OOP (třída, objekt, statické a instanční proměnné, statické a instanční metody)
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
PAD Programování a databáze
Téma 11
Školní rok 2017/2018
1/1
Jan Švábík, V4D
Základy OOP (třída, objekt, statické a instanční
proměnné, statické a instanční metody)
OOP
Objektově orientované programování. Jde o specifické programovací paradigma, které nahradilo
původní procedurální. Inspiraci našlo v reálném světě, kde každá věc je objektem (objekty) majícím
určité vlastnosti (proměnné) a se kterým je možné nějakým způsobem manipulovat nebo který něco
dělá (metody).
Programovací jazyky mohou být čistě objektové (např. Ruby, Smalltalk) či objektově orientované (C++,
PHP, Java). V objektových jazycích je všechno objektem, například i datové typy, zatímco v jazycích
objektově orientovaných některé části jazyku objektem nejsou. Objektově orientované jazyky
obvykle neumožňovaly tento styl programování, často byl přidán až v novějších verzích.
Třída
Třída představuje skupinu objektů, které nesou kvalitativně stejné vlastnosti. Například všechny
objekty třídy Person mají vlastnost name. Tato vlastnost má však obecně pro různé lidi různé
hodnoty – lidé mají různá jména. Konkrétní použití nějaké třídy se nazývá instance, jakmile je třída
použita a má již nějaké konkrétní vlastnosti, nenazývá se třídou, ale objektem.
Programátor může být jak autorem třídy, tak uživatelem třídy. Třídy jsou obvykle určeny pro
jedno konkrétní použití. Různí programátoři však mohou mít stejné problémy a mohou tak
využívat shodnou třídu určenou pro řešení nějakého problému. Díky tzv. zapouzdření pak mohou
třídu řádně používat přesně k tomu, k čemu je určena a určeným způsobem. Taková třída obvykle
disponuje tzv. rozhraním, které se pro práci s ní používá.