PROMĚNA - koncept maturitního okruhu
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
FRANZ KAFKA
PROMĚNA
KONCEPT MATURITNÍHO OKRUHU K ÚSTNÍ MATURITNÍ ZKOUŠCE Z ČESKÉHO JAZYKA A LITERATURY
Stránka 2 z 3 / Proměna
Charakterizovat dílo z hlediska jazykového a kompozičního: Povídka je rozdělena do tří částí/kapitol: v první kapitole se Řehoř Samsa a rodina vyrovnávají s nastalou situací; ve druhé – dějově
zklidněné – nacházejí dočasný způsob, jak spolu žít; ve třetí se však moment odcizení vrací (ostatně nikdy zcela nevymizel), a to
s mnohem větší silou. Autorův jazyk je věcný, až úřednicky strohý, přísně racionální. To ostře kontrastuje se snovostí výchozí
situace (podle některých výkladů lze povídku číst jako umělecký přepis noční můry). Vyprávění je vedeno v neosobní er-formě,
jednotlivé postavy jsou nahlíženy z vnější perspektivy.
Vystihnout hlavní myšlenku díla (námět, téma, motivy):
Základní absurdní námět – proměna člověka v hmyz – je čtenáři představena v jediné větě v úvodu ("Když se Řehoř Samsa jednou
ráno probudil z nepokojných snů, shledal, že se v posteli proměnil v jakýsi odporný hmyz.") Uvedený námět je zhmotnělou
metaforou, která chce vyjádřit existenciální pocit odcizení člověka v moderním světě. Jedinec není proti tomuto pocitu ochráněn
ani mezi nejbližšími, v rodinném kruhu, odcizení se v tomto prostředí spíše paradoxně ještě stupňuje. Příběh obsahuje kafkovské
absurdní polohy (svou proměnu přijal Řehoř s klidem), komicko-tragické momenty (otec bojuje proti Řehořovi házením jablek) i
humor.
Z psychoanalytického hlediska dochází v rodině ke dvojí proměně. Nejprve zaujal Řehoř otcovo místo živitele (otec nepracoval,
dokud rodinu živil Řehoř) a Řehoř je nyní vůdčí jedinec rodiny. Po proměně je Řehoř oslaben, ztrácí místo vůdce, které znovu
zaujímá otec (vrací se do práce). V souboji (jablky) otec syna smrtelně zraní.