Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Rozbor neuměleckého textu

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (25.56 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

MEDAILÓN = subjektivně laděný portrét nějaké osobnosti, obsahuje základní biografické údaje, většinou vzniká k nějaké příležitosti

RECENZE = písemný kritický posudek uměleckého nebo vědeckého díla. Autor recenze je recenzent.

REKLAMA = placená nebo neplacená propagace výrobku, služby, společnosti, obchodní značky nebo myšlenky. Cílem je obvykle zvýšení prodeje. Rozlišujeme r. televizní, novinovou, internetovou, rozhlasovou, plakátovou.

REPORTÁŽ = popisuje a zobrazuje skutečnost na základě konkrétních faktů získaných přímou účastí. Měla by vyvolat názornou představu prostředí. Autor – reportér událost popisuje a zároveň hodnotí. Základními znaky jsou věcnost, důraz na detail, objektivnost.

SLOHOVÝ POSTUP

  1. Informační

  • nejjednodušší, podává fakta ve věcných souvislostech (místo, čas)

  • např. osobní dopis, pozvánka

  1. Vyprávěcí

  • vypráví nějaký děj, událost nebo příběh

  • snaha o zajímavost, upoutat čtenáře, napětí, pestrost

  • pracuje se zde s dějovými prvky

  • v neuměleckých textech málo častý; např. recenze (shrnutí děje)

  1. Popisný

  • popisuje buď vnější znaky nějakého objektu, nebo pracovní postup nějakého děje

  • důležitá je volba pořadí při popisu jednotlivých částí

  • např. inzerát, formulář, referát

  1. Charakterizační

  • popis vnitřní = soubor vlastností osoby, zvířete nebo věci

  • např. recenze

  1. Výkladový

  • vysvětluje podstatu jevu, nejenom jeho vnější znaky

  • naznačuje souvislosti a příčinné jevy

  • např. referát, výklad, encyklopedické heslo

  1. Úvahový

  • vyjadřuje vlastní názory na problém

  • využívá srovnání, hodnocení

  • snaží se z daných faktů vyvodit logické závěry, které mohou být ovlivněny našimi city a postoji

  • např. komentář, medailón

Kde je možné na daný text narazit?

- zdroj bývá uveden pod textem, pokud není, odhadneme

- (např. noviny, časopis, encyklopedie, učebnice, nějaký úřad – škola, pošta, banka)

- zdůvodnění

Komu je text určen?

- soukromé osobě X veřejné osobě X instituci, dítěti X dospělému, laikovi X odborníkovi, ženě X muži apod.

Postihnout slohotvorné činitele:

objektivní: prostředí, situace, kontakt s adresátem, míra připravenosti, míra oficiálnosti

subjektivní: věk autora, životní zkušenosti, povahové rysy, momentální nálada

Charakterizovat výstavbu textu:

horizontální členění:

  • text je členěný na odstavce, zarovnán k levému okraji, titulek, název kapitoly

  • může se vyskytovat u všech funkčních stylů

  • typické pro publicistický a prostě sdělovací funkční styl

vertikální členění:

  • odrážky, číslování, typy písma, ilustrační obrázky

    • používá se ke zpřehlednění textu

    • typické pro administrativní a odborný funkční styl (nejčastěji učebnice), někdy u publicistického

    • někdy zarovnání na střed

Témata, do kterých materiál patří