Rozbor neuměleckého textu
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
MEDAILÓN = subjektivně laděný portrét nějaké osobnosti, obsahuje základní biografické údaje, většinou vzniká k nějaké příležitosti
RECENZE = písemný kritický posudek uměleckého nebo vědeckého díla. Autor recenze je recenzent.
REKLAMA = placená nebo neplacená propagace výrobku, služby, společnosti, obchodní značky nebo myšlenky. Cílem je obvykle zvýšení prodeje. Rozlišujeme r. televizní, novinovou, internetovou, rozhlasovou, plakátovou.
REPORTÁŽ = popisuje a zobrazuje skutečnost na základě konkrétních faktů získaných přímou účastí. Měla by vyvolat názornou představu prostředí. Autor – reportér událost popisuje a zároveň hodnotí. Základními znaky jsou věcnost, důraz na detail, objektivnost.
SLOHOVÝ POSTUP
Informační
nejjednodušší, podává fakta ve věcných souvislostech (místo, čas)
např. osobní dopis, pozvánka
Vyprávěcí
vypráví nějaký děj, událost nebo příběh
snaha o zajímavost, upoutat čtenáře, napětí, pestrost
pracuje se zde s dějovými prvky
v neuměleckých textech málo častý; např. recenze (shrnutí děje)
Popisný
popisuje buď vnější znaky nějakého objektu, nebo pracovní postup nějakého děje
důležitá je volba pořadí při popisu jednotlivých částí
např. inzerát, formulář, referát
Charakterizační
popis vnitřní = soubor vlastností osoby, zvířete nebo věci
např. recenze
Výkladový
vysvětluje podstatu jevu, nejenom jeho vnější znaky
naznačuje souvislosti a příčinné jevy
např. referát, výklad, encyklopedické heslo
Úvahový
vyjadřuje vlastní názory na problém
využívá srovnání, hodnocení
snaží se z daných faktů vyvodit logické závěry, které mohou být ovlivněny našimi city a postoji
např. komentář, medailón
Kde je možné na daný text narazit?
- zdroj bývá uveden pod textem, pokud není, odhadneme
- (např. noviny, časopis, encyklopedie, učebnice, nějaký úřad – škola, pošta, banka)
- zdůvodnění
Komu je text určen?
- soukromé osobě X veřejné osobě X instituci, dítěti X dospělému, laikovi X odborníkovi, ženě X muži apod.
Postihnout slohotvorné činitele:
objektivní: prostředí, situace, kontakt s adresátem, míra připravenosti, míra oficiálnosti
subjektivní: věk autora, životní zkušenosti, povahové rysy, momentální nálada
Charakterizovat výstavbu textu:
horizontální členění:
text je členěný na odstavce, zarovnán k levému okraji, titulek, název kapitoly
může se vyskytovat u všech funkčních stylů
typické pro publicistický a prostě sdělovací funkční styl
vertikální členění:
odrážky, číslování, typy písma, ilustrační obrázky
používá se ke zpřehlednění textu
typické pro administrativní a odborný funkční styl (nejčastěji učebnice), někdy u publicistického
někdy zarovnání na střed