Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Rozbor neuměleckého textu

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (25.56 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

ROZBOR NEUMĚLECKÉHO TEXTU

FUNKČNÍ STYL

1) Prostě sdělovací

  • styl běžné komunikace

  • funkce je prostě sdělná (dorozumět se)

  • projevy mají jednoduchou větnou stavbu

  • hovorový jazyk, nespisovný jazyk

2) Administrativní (úřední, jednací)

  • slouží ke komunikaci mezi jednotlivcem a institucí, nebo mezi dvěma institucemi

  • převažuje písemná forma

  • neutrální výrazy, bez emocí

  • ustálená forma (formuláře) – urychlení komunikace

  • objevují se fráze a klišé

  • přesnost, jednoznačnost, úplnost, pravdivost údajů

  • osoba autora ustupuje do pozadí

3) Odborný

  • funkce je odborně sdělná

  • je to styl věcné komunikace

  • neuplatňuje se citovost

  • poskytuje hlubší odborné poučení

  • věcná správnost, objektivnost, úplnost, přesnost, přehlednost

  • vyskytují se termíny, jejich vysvětlení, citace z jiné literatury

  • důkladná připravenost

4) Publicistický

  • styl hromadných sdělovacích prostředků (novin, rozhlasu, televize)

  • cílem je informovat o aktuálních věcech, zapůsobit na adresáta, přesvědčit ho o něčem

  • všeobecná přístupnost, srozumitelnost

  • pravdivost, přesvědčivost, aktuálnost

  • poutavost a zajímavost v obsahu i ve formě

SLOHOVÝ ÚTVAR

  1. Prostě sdělovací styl

INZERÁT= krátké textové či obrazové sdělení, které je obvykle za úplatu zveřejněno v nějakém vhodném informačním médiu - např. v tisku, na veřejné vývěsce, na internetu, někdy i v rozhlase, či v televizi. Zadavatel inzerátu se nazývá inzerent. Soubor všech inzerátů se označuje slovem inzerce. Činnost sama se pak nazývá inzerování.

KOMENTÁŘ = vyjadřuje názor autora k nějakému problému v minulosti nebo současnosti. Na rozdíl od zpravodajství se v něm projevuje osobní styl autora, který často vyjadřuje nesouhlas. Využívá se v něm zabarvených jazykových prostředků.

OSOBNÍ DOPIS = písemnost, kterou odesílatel zasílá svým známým, spolupracovníkům, podřízeným, přátelům obvykle k nějaké příležitosti (jubileum, svatba, povýšení, pozvání,…). Vždy obsahuje oslovení a vlastnoruční podpis.

PROJEV, PROSLOV = řeč pronášená při mimořádných příležitostech. Navazuje přímý kontakt řečníka s posluchačem, využívá zvukové prostředky (tempo, hlasitost, rytmus)

  1. Administrativní styl

FORMULÁŘ = blanket, tiskopis, dotazník. Listinný dokument, na kterém je předtištěn text a další grafické údaje (rámečky, kolonky) pro písemné vyplnění dat a údajů.

ŘÁD = stanovení podmínek, práv a povinností v určité oblasti (školní řád, přepravní řád, právní řád, domovní řád)

ÚŘEDNÍ DOPIS = písemná zpráva předaná odesílatelem určitému adresátovi. Má být napsaný strojově, spisovným jazykem. Formální stránka se řídí danými pravidly.

  1. Publicistický styl

ČLÁNEK= žánr obsahující jasné, věcné, logické a srozumitelné vyjádření myšlenky nebo popis události. Hledá souvislosti, příčiny a následky, které třídí a analyzuje.

Témata, do kterých materiál patří