NOVÉ POSTUPY V PRÓZE 20. STOLETÍ
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
odkládá, má k ní dojít až po válce (po deseti letech), touha po ni však mizí, syn zjišťuje, že i chybí někteří lidé,
kteří se měli plavby zúčastnit, a tak pozbývá na jejím smyslu
- tato kniha vyjadřuje především hlavní smysl života a věčné neodkladné plynutí času
JOHN DOS PASSOS (1906 – 70)
- představitel tzv. „Ztracené generace“ , Američan → ve svém díle se soustředil na sociální problematiku USA,
účastnil se 1.světové války
- sympatizoval s marxismem a socialistickým hnutím, nicméně postupně se k této ideologii stává více
skeptickým
„Manhettenská přestupní stanice“
- jeho prvotina, zde zachycuje život newyorské společnosti
- toto dílo není nejlepší
„Dvaačtyřicátá rovnoběžka“
„1919“
„Haldy peněz“
- vrchol jeho tvorby, romány
- vydáno jako trilogie pod názvem „USA“, je to jakýsi globální obraz americké společnosti
- za nejlepší je považována první část „Dvaačtyřicátá rovnoběžka“, ve které líčí příběhy fiktivních hrdinů do
r.1917
- avšak dílo není běžným vylíčením osudů, vkládá se tzv. „kinožurnály“ - v nich zachycuje dobová fakta, dále
také tzv. „záběry“ - zde zachycuje individuální postřehy vypravěče, a nakonec zde zobrazuje krátké životopisy
osobnosti americké historie
GERTRUDE STEINOVÁ (1874 – 1946)
- spisovatelka a literární teoretička, vystudovala psychologii a neurologii, ale tomuto oboru se nikdy nevěnovala,
její zájem byl zaměřen především na literaturu
- od roku 1903 žila v centru kulturního dění, v Paříži
- stala se pokračovatelkou slavných salonů, ve kterých se scházeli významní moderní umělci jako např. Cezane,
Matis, Picasso, Braque, Apollinaire, Jacob atd.
- za 1.světové války působila v sanitní službě
- vymyslela pro nastupující mladou spisovatelskou generaci s názvem „Ztracená generace“, kam patřili např.
Ernst Hemingway, John Dos Passos, William Faulkner atd.
- zabývala se teorií literatury a umělecké tvorby vůbec, důležitý je její chápání umění, které bylo vždy silně
intuitivní
- rušila tradiční náhled na umění, říkala, že je nutná revoluce slova v literatuře (což vyjadřovala jak ve svých
teoretických pracích tak ve svých vlastních beletristických dílech)
„Tři životy“
- povídky
„Křehké knoflíčky“
- básnická sbírka
„Vlastní životopis Alice B. Toklasové“
- autobiografické dílo