Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Brněnská skladatelská škola

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (178.72 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

Brněnská skladatelská škola

- je zde silný odkaz Leoše Janáčka
- učitelé na brněnské konzervatoři: skladatelé Vilém Petrželka, Jaroslav Kvapil,

Theodor Schaefer


Jan Novák - skladatel spjat s hudbou Bohuslava Martinů
- hudební jazyk ctí moderní tradice, přidává i jazzové prvky
- po roce 1948: emigroval do Itálie
- Jarní tance – skladba pro flétnu a klavír

Alois Piňos - odborný asistent a profesor skladby na JAMU
- studoval folklór
- Teoretické práce o moderních kompozičních technikách: Vyvážení intervalové řady

- o výběru intervalů v kompozici

Koncert pro orch. a mgn. pás
Hommage a Leoš Janáček – Concertino pro žestě a velký orchestr

Josef Berg - studoval skladbu u V. Petrželky, a zároveň hudební vědu na FFMU v Brně
- komponoval opery na vlastní libreta: Odysseův návrat, Evropská turistika
- z dalších děl: Renesanční lidová suita

Zdeněk Zouhar

- znalec díla Bohuslava Martinů, tajemník Společnosti B. Martinů
- absolvent hudební vědy na FFMU v Brně
- skládal sbory, písně, komorní práce


Ctirad Kohoutek

- nejen skladatel, ale především hudební teoretik
- jeden z prvních do Československa přinesl informace o západoevropské Nové hudbě
- shrnující teoretické dílo: Hudební kompozice – taková „bible“ o vývoji skladatelských

teoriích od starověku do současnosti


Jiří Bárta

1) vlivy Bartóka a Prokofjeva: např. Preludium a toccata pro klavír
2) dodekafonie a serialismus: např. Progressioni per quartetto d’archi
3) syntéza s příklonem k diatonice


Zdeněk Pololáník

- skladatel a varhaník: Sonata bravura, Sonata gaudia
- 5 symfonií
- Missa Solemnis


Arnošt Parsch

- původně ekonom
- komorní skladby ovlivněné Novou hudbou, např. Koncert pro cimbál a orchestr
- Tichá krajina

- Sonáta pro varhany


Leoš Faltus

– 4 symfonie, 6 klavírních sonát
Studoval sémiotiku a hudební teorii

Petr Řezníček
– sbormistr, známý především pro vokální tvorbu
- Atomus servus paci

Evžen Zámečník

- rodák z Frýdku-Místku
- dětské opery: Ferda Mravenec, Brouk Pytlík, muzikál Rychlé šípy
- vychází z neoklasicismu, ale i techniky Nové hudby

- např. Moto perpetuo
+ Moravská rapsodie


Miloš Štědroň

- profesor na Ústavu hudební vědy FFMU v Brně
- známý popularizátor Nové hudby
- spolupráce s divadlem Husa na provázku
- používá moderní archaismy
- Zpočátku se Štědroň věnoval spíše hudební teorii a historii


- coby hudební skladatel: komponuje orchestrální, komorní a vokální koncertní skladby a hudbu pro lidové nástroje.
Pracuje s hudbou starých slohů, které systémově propojuje se soudobým hudebním uměním.
Používá metody koláže, montáže a postmoderní prostředky vedoucí k banalizaci, zcizení až
po uměleckou parodii. V jeho díle převažuje komorní hudba.

Řada skladeb je inspirována lidovou hudbou a v instrumentaci využívá i netradiční nástroje.
Štědroň spolupracuje např. se soubory Due Boemi nebo Středoevropský soubor bicích
nástrojů DAMA DAMA.

Pracoval na fragmentech Janáčkových nedokončených děl, která spolu s Leošem
Faltusem připravili k realizaci a ke kritickému notovému vydání (symfonie Dunaj, houslový
koncert Putování dušičky, autografní skica 2. smyčcového kvartetu Listy důvěrné)

Témata, do kterých materiál patří