TVM - Využití pohybových činností k psychickému rozvoji dítěte
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Využití pohybových činností k rozvoji dítěte
Nejde při nich pouze o rozvoj fyzický, ale i duševní
OBLAST PSYCHOLOGICKÁ
Rozvoj řeči a neverbální komunikaci při TV činnostech
Rozvoj představivosti, fantazie
Rozvoj sebepojetí, vůle, cit
Dítě a společnost
OBLAST PSYCHOLOGICKÁ
Rozvoj řeči a neverbální komunikace při TV činnostech
Při hrách je třeba, aby se děti domluvily, spolupracovaly, pomáhaly si- komunikace
Využití: -říkadla, rytmus řeči, výslovnost, společné skandování, doprovázíme pohybem, pracujeme v kolektivu, postupně se dítě naučí rozvíjet, roste sebevědomí a odvaha dětí
Aktivity: Zlatá brána, Kolo kolo mlýnské, Na mrkanou - neverbální
Rozvoj představivosti, fantazie
děti se učí napodobováním, postupně se rozvíjí jejich tvořivost a fantazie
podpora individuality a originality
aktivity: Kouzelný signál, Začarovaný most
Rozvoj sebepojetí, vůle, cit
Učit se vyjadřovat emoce, prožitky
Citový vztah k okolí
Umožnit dětem prožít úspěch při hře
Řídit chování vůlí
Získat sebevědomí, sebedůvěru
Aktivity: most vševěd, kdo jsem? (hádáme zvířata a proč)
Dítě a společnost
Spolupráce ve skupině, podílet se na společných aktivitách
Výsledek jednotlivce je přínosem pro celou skupinu
Prožívání společných úspěchů a neúspěchů
Výchova k férovému chování – dodržovat pravidla, nepodvádět
Budování morálních hodnot
Nácvik vystoupení – stmelení kolektivu, upevnění vztahů
Environmentální oblast
Vztah k životnímu prostředí a k místu, kde děti žijí
Vytvářet podvědomí o okolí, učit zodpovědnosti za prostředí, ve kterém žijí
Vysvětlit hodnotu památek, když ničíme přírodu, škodíme sami sobě, úcta k životu, rostlinám a živočichům
Recyklace, prevence proti vandalismu
Aktivity: šišky, poznávání vůní, bobr, stonožka, pozorování včel
Psychomotorika
Výchova pohybem, vzniká ve Francii ve 20.století
Zlepšení nálady a fyzické funkce jedince
Pro všechny věkové kategorie (i méně obratné děti, zdravotně postižení)
Vnímání svého těla, práce s tělem, relaxace, zábava, odreagování
Učíme děti vžít se do ostatních, vzájemně spolupracovat a pomáhat, chápat se
Může sloužit jako prevence šikany
Zlepšení vztahů, integrace smyslově postižených
Využití netradičních pomůcek – PET víčka, noviny, kolíky, kelímky, padák
Aktivity: malování na záda, balonková masáž, honičky se záchranou, tanec s balonkem
Herní zásady psychomotoriky
Příprava je důležitá, seznámení s pomůckami
Učitel je vždy součástí hry
Hru obměňovat, vystřídat všechny role
Zhodnocení průběhu hry, chválíme, neoslovujeme děti příjmením
Didaktické zásady psychomotoriky
Učitel nepřikazuje, seznámit s hodinou
Pedagog musí být připraven
nepospíchat