TVM - Pohybové hry
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
POHYBOVÉ HRY – PH
výchovně uvědomělá organizovaná kolektivní soutěžní činnost
většinou dvou stran např. na policajty a zloděje
podle určitých pravidel
mívají určitý námět
Význam PH:
především předškolního a mladšího školního věku
starší školní věk – navazují sportovní hry např. volejbal
procvičení nejrůznějších svalových partií
podporují spontánní projev dětí
děti pohybové hry baví
podněcují k intenzivnímu pohybu
rozvoj pohybové dovednosti (lokomoční, nelokomoční a manipulační)
rozvíjejí pohybové schopnosti (rychlost, obratnost, síla, vytrvalost)
zlepšuje se koordinace pohybů, rovnováha
význam výchovný
dodržování pravidel vede k sebeovládání, smysl pro spolupráci v kolektivu
rozvoj morálně volních vlastností (nedělat naschvály- jako podrážení nohou)
pohybové hry jsou ukazatelem pohybových dovedností
nechat hru doznít, pochválit, reflexe- co se jim na hře líbilo či nelíbilo
význam pohybových her: nejen fyzický rozvoj dětí, není důležité zvítězit ale tu hru si užít
Historie PH:
INICIAČNÍ HRY (obřady) – průprava pro lov
ČÍNA – hry s koženým míčem, proutky se kterýma se strefovalo do nádoby
EGYPT – hra na schovávanou, hry s míčem, žonglování
ŘECKO A ŘÍM – bojový výcvik, úpolové hry např. přetlačování a přetahování, hrály hry pastvy, švihadla, míče, obruče..
STŘEDOVĚK – rytířské turnaje
NOVOVĚK – J.A. Komenský –kladl důraz na pohybové činnosti – v knížce Svět v Obrazech např. kuličky, chození na chůdách
DNEŠNÍ POHYBOVÉ HRY – vznikly z lidových her
Funkce PH:
DIAGNOSTICKÝ – učitel, vedoucí poznává vztahy mezi dětmi, aktivitu, nerozhodnost, organizační schopnosti, schopnost spolupráce, rozvoj sociální inteligence, chování dětí při stresu
Metodický postup- Uvedení nové hry:
Název hry, motivace
Vysvětlit průběh hry + pravidla
Názorná ukázka
Ověření pochopení + prostor na dotazy
Někdy je nutná průprava
Nechat děti hrát a nevstupovat do hry
vedoucí, učitel nezasahuje do hry, dohlíží pouze na pravidla, stojí bokem, včas ukončí hru
Úpolové hry:
PŘETAHOVÁNÍ BALONU
ROZBALOVÁNÍ NEMLUVNĚTE - jeden bude nemluvně a bude schoulený v klubíčku a ten druhý se ho snaží svou silou rozbalit, musím mít natažené všechny 4 končetiny
Hry PH:
HLEDÁNÍ BLECHY – na zklidnění, utvoří se kolečko a děti si budou podávat předmět mezi nohama a jeden hádá, kdo ten předmět má
KDO JE NEJVĚTŠÍ – jeden má zavázané oči a porovnává lidi a seřazuje je do řady podle výšky od největšího po nejmenší
NA KOCOURA - jeden člověk je kocour a má zavázané oči a když chytí člověka tak musí kocour zavrčet a chycený člověk musí zamňoukat a kocour musí poznat, kdo to byl
HMOTA – všichni mají zavázané oči a jednomu se řekne, že je hmota a ten nemluví a stojí na místě, ostatní se ptají a říkají HMOTA a ten co je hmota neodpovídá. Úkolem je najít HMOTU a zůstat mlčet
SBÍRÁNÍ ČÍSEL – 2 družstva a každé družstvo bude mít číslo na barevném papírku, vymezí se, místo kam budou chodit s najitou kartičko. Pro zpestření můžeme ze zadu napsat písmeno a na konci a musí vyluštit vzkaz
UPÍR PRO PŘEDŠKOLNÍ VĚK – jeden je upír a chodí v kruhu a chce někoho sníst a my ho zachráníme tím, že řekneme jeho jméno. Účel: procvičování jmen dětí, neverbální komunikace, spolupráce
ŽIVÉ PEXESO
EVOLUCE – všechny děti začínají na kuřátku a chodí jako kuřátka v dřepu a když potkají, další kuřátko střihnou si a ten kdo vyhrál, se posune a stane se z něj slepice a tak to postupuje, až se z něj stane člověk tak vyhrává. Postup: KUŘE, SLEPICE, PES, ORANUTAN, ČLOVĚK