Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




TVM - Pohybové kompetence dětí předškolního věku

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (15.86 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Maturitní otázka

Pohybové kompetence dítěte předškolního věku

  1. VÝZNAM POHYBU PRO DĚTI

-Pohyb = základní potřeba dítěte

-dítě pohybem objevuje svět, učí ovládat své tělo, získává zkušenosti

-dítě si samo dojde pro podněty – zvýší si sebevědomí

-při pohybových činnostech se děti učí spolupracovat, soupeřit, pomáhat si

-sníží se agresivita, netrpí neklidem, lépe se soustředí

-dostatek pohybu = prevence civilizačních chorob

  1. DŮSLEDKY NEDOSTATKU POHYBU

-dítě si zvyká na pasivní způsob života

-nerozvíjí se základní pohybové dovednosti

-zbrzdí se celkový rozvoj dítěte

Tělesný rozvoj – vytvářejí se nevhodné pohybové návyky (ortopedické problémy)

-špatná termoregulace, snadno prostydnou (díky pohybu venku se děti otužují)

Duševní rozvoj – dítěti chybí podněty

-zaostává v psychickém a intelektovém vývoji

- mnohé podněty nemůže vyzkoušet

Sociální rozvoj – nemá sociální kontakty (kamarády)

-nemá zkušenosti s vrstevníky

Základní pohybové dovednosti (co dítě musí umět, když nastupuje do MŠ)

  • Chůze, běh, lezení, šplhání, odrazit se a skočit, měnit polohy těla podle pokynů, chytit a hodit, kutálet, manipulovat s předměty

  • Dětský běh je zpočátku nemotorný, chybí tam letová fáze, mají problémy s rovnováhou, pomáhají si rukama

Co s dětmi dělat nemůžeme?

-omezení vyplývají z pohybového vývoje

-není vhodné omezovat spontánní aktivitu dětí

-není dokončena osifikace kostí

-svaly mají větší množství vody

Dlouhodobé setrvání v jedné poloze

Jednostranné zatěžování

Nošení a manipulace těžkých břemen

Visy, podpory, vzpory

Zvětšování kloubního rozsahu (provaz, šňůra)

Seskoky na tvrdou podložku

Nekontrolovatelné záklony hlavy

Časté záklony v bedrech

Kotoul vzad

Chůze v dřepu

Lezení na kolenou

Sezení mezi patami

Vývoj – leh na zádech, otáčení hlavičky, překulení, lezení po čtyřech, sed, první kroky, chůze, běh, jízda na koloběžce, manipulace s předměty

NELOKOMOČNÍ POHYBOVÉ DOVEDNOSTI

  1. Polohy a pohyby těla na místě

  2. Vnímání a ovládání těla

  3. Rovnováha

Význam: děti se učí orientovat v tělním schématu a vnímat své tělo

Učí se zaujímat různé polohy těla a pohyby na místě

Rozlišit napětí a uvolnění těla

Rozvíjíme představivost dětí

LOKOMOČNÍ DOVEDNOSTI

Lokomoce = pohyb z místa na místo

Lezení – využití žebřin, prolézaček, švédské bedny

Chůze – po špičkách, po laně, po čáře, na vyvýšené ploše

Běhání – dopravní prostředky, podbíhání lana, honičky

Skákání – poskočný krok, přes gumu

Kutálení – příprava na kotouly, sami, ve dvojicích

Plavání

MANIPULAČNÍ DOVEDNOSTI

-manipulace s různými předměty

-průprava na různé sporty – hokej, tenis, praktický život

-děti získávají zkušenosti, dovednosti, koordinace

-slouží k rozvoji pohybové koordinace, ovládání pomůcek, předvídání pohybu pomůcky

Témata, do kterých materiál patří