TVM - Pohybové kompetence dětí předškolního věku
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Pohybové kompetence dítěte předškolního věku
VÝZNAM POHYBU PRO DĚTI
-Pohyb = základní potřeba dítěte
-dítě pohybem objevuje svět, učí ovládat své tělo, získává zkušenosti
-dítě si samo dojde pro podněty – zvýší si sebevědomí
-při pohybových činnostech se děti učí spolupracovat, soupeřit, pomáhat si
-sníží se agresivita, netrpí neklidem, lépe se soustředí
-dostatek pohybu = prevence civilizačních chorob
DŮSLEDKY NEDOSTATKU POHYBU
-dítě si zvyká na pasivní způsob života
-nerozvíjí se základní pohybové dovednosti
-zbrzdí se celkový rozvoj dítěte
Tělesný rozvoj – vytvářejí se nevhodné pohybové návyky (ortopedické problémy)
-špatná termoregulace, snadno prostydnou (díky pohybu venku se děti otužují)
Duševní rozvoj – dítěti chybí podněty
-zaostává v psychickém a intelektovém vývoji
- mnohé podněty nemůže vyzkoušet
Sociální rozvoj – nemá sociální kontakty (kamarády)
-nemá zkušenosti s vrstevníky
Základní pohybové dovednosti (co dítě musí umět, když nastupuje do MŠ)
Chůze, běh, lezení, šplhání, odrazit se a skočit, měnit polohy těla podle pokynů, chytit a hodit, kutálet, manipulovat s předměty
Dětský běh je zpočátku nemotorný, chybí tam letová fáze, mají problémy s rovnováhou, pomáhají si rukama
Co s dětmi dělat nemůžeme?
-omezení vyplývají z pohybového vývoje
-není vhodné omezovat spontánní aktivitu dětí
-není dokončena osifikace kostí
-svaly mají větší množství vody
Dlouhodobé setrvání v jedné poloze
Jednostranné zatěžování
Nošení a manipulace těžkých břemen
Visy, podpory, vzpory
Zvětšování kloubního rozsahu (provaz, šňůra)
Seskoky na tvrdou podložku
Nekontrolovatelné záklony hlavy
Časté záklony v bedrech
Kotoul vzad
Chůze v dřepu
Lezení na kolenou
Sezení mezi patami
Vývoj – leh na zádech, otáčení hlavičky, překulení, lezení po čtyřech, sed, první kroky, chůze, běh, jízda na koloběžce, manipulace s předměty
NELOKOMOČNÍ POHYBOVÉ DOVEDNOSTI
Polohy a pohyby těla na místě
Vnímání a ovládání těla
Rovnováha
Význam: děti se učí orientovat v tělním schématu a vnímat své tělo
Učí se zaujímat různé polohy těla a pohyby na místě
Rozlišit napětí a uvolnění těla
Rozvíjíme představivost dětí
LOKOMOČNÍ DOVEDNOSTI
Lokomoce = pohyb z místa na místo
Lezení – využití žebřin, prolézaček, švédské bedny
Chůze – po špičkách, po laně, po čáře, na vyvýšené ploše
Běhání – dopravní prostředky, podbíhání lana, honičky
Skákání – poskočný krok, přes gumu
Kutálení – příprava na kotouly, sami, ve dvojicích
Plavání
MANIPULAČNÍ DOVEDNOSTI
-manipulace s různými předměty
-průprava na různé sporty – hokej, tenis, praktický život
-děti získávají zkušenosti, dovednosti, koordinace
-slouží k rozvoji pohybové koordinace, ovládání pomůcek, předvídání pohybu pomůcky