Vstupní zařízení – klávesnice, myši, tablety, joysticky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Místo myši jsou někdy použita tlakově závislá zařízení ve tvaru pera, kterými se lépe vytváří obraz.
Tlakem na pero je obvykle možné měnit tloušťku kreslené čáry.
Joysticky
Vstupní zařízení používané k interakci s počítačem. Základním dílem je páka upevněná kolmo do
vodorovné podložky. Vychýlení páky vyvolá odpovídající pohyb objektu na obrazovce. Moderní
joysticky jsou navíc obvykle vybaveny několika tlačítky a doplňkovými ovládacími prvky
s programovatelnou funkcí.
Některé joysticky mají zpětnou odezvu, která z nich dělá kromě vstupních zařízení také aktivní
zařízení. Počítač může do joysticku vracet signály, které se pak projevují například vibracemi.
3
plotter – grafické výstupní zařízení počítače; pomocí tužky nebo pera (někdy však i inkoustovou hlavou podobné
klasické tiskárně) kreslí (většinou na velké papíry) vektorovou grafiku, jejímuž tisknutí je uzpůsoben; používá se
zejména pro technické výkresy a u CAD aplikací
Maturitní téma č. 24 (2017/18)
4/4
Jan Švábík, V4D
Dříve se na PC používalo připojení přes Gameport, dnes se již využívá výhradně sběrnice USB.
Digitální (neproporcionální)
Indikují sepnutí v jednom ze čtyř nebo osmi směrů, nepočítají velikost výchylky, používají se ve
spotřební elektronice
Analogové (proporcionální)
Kromě směru výchylky počítají i samotnou velikost vychýlení. Ke snímání polohy je využito dvou
potenciometrů (stick). Konce potenciometrů jsou připojeny na +5 V a GND. Vývody z běžců
potenciometru jsou přivedeny na Gameport (viz tabulka pinů). Potenciometry jsou proti sobě
otočeny o 90°. Směr a velikost výchylky páky joysticku je pak určena velikostí napětí na běžcích
potenciometrů.