Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Legislativní proces, Formy rozhodnutí

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (20.53 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Legislativní proces

Formy rozhodnutí

Legislativní proces

Je proces přípravy, tvorby, projednávání a schvalování zákonů ze strany vlády, parlamentu nebo prezidenta republiky, který u přijatých zákonů končí jejich vyhlášením ve Sbírce zákonů.

Podávání návrhů zákonů:

  • Právo zákonodárné iniciativy je právo předkládat návrhy zákonů. Právo předkládat návrhy zákonů má podle Ústavy poslanec, skupina poslanců, Senát (pouze jako celek), vláda a krajská zastupitelstva. Návrh zákona se předkládá písemně a musí obsahovat přesné znění toho o čem se má poslanecká sněmovna usnést. Navrhovatel může svůj návrh vzít až do ukončení druhého čtení zákona. Poté může vzít takový návrh zpět jen se souhlasem poslanecké sněmovny.

  • Návrh zákona se předkládá předsedovi Poslanecké sněmovny, který jej postoupí organizačnímu výboru. Předseda rovněž rozešle návrh zákona všem poslancům a klubům, aby se na jeho projednávání mohli připravit.

  • Pokud navrhovatelem není vláda je požádána aby se k návrhu svým stanoviskem vyjádřila, současně navrhne, kterému výboru popřípadě výborům má být návrh přikázán a určí zpravodaje pro první čtení.

  • Návrh zákona se stanoviskem vlády se doručí poslancům a poslaneckým klubům.

První čtení návrhu zákona:

  • Návrh zákona uvede navrhovatel po něm vystoupí zpravodaj, kterého určí org. výbor nebo předseda poslanecké sněmovny. O návrhu zákona se koná obecná rozprava. Poslanecká sněmovna může návrh zákona vrátit navrhovateli k dopracování, zamítne ho, nemá o něj zájem nebo ho přikáže k projednání ve výborech.

Druhé čtení návrhu zákona:

  • Výbor popřípadě výbory, jimž byl návrh zákona přikázán, předloží po jeho projednání předsedovy sněmovny usnesení – vněm zejména doporučí sněmovně, zda návrh zákona mají schválit či nikoli.

  • Ve druhém čtení uvede návrh zákona navrhovatel po něm vystoupí zpravodaj výboru nebo zpravodajové výborů.

  • O návrhu zákona se koná obecná rozprava. Po obecné rozpravě může sněmovna vrátit návrh zákona výboru k novému projednání nebo rozhodnout, že zákon zamítá.

  • Po obecné rozpravě se koná rozprava podrobná. Sněmovna se může usnést, že projedná některá ustanovení návrhu zákona – oddělené během podrobné rozpravy se předkládají k návrhu zákona pozměňovací návrhy. I po podrobné rozpravě může sněmovna vrátit návrh zákona výboru k novému projednání nebo rozhodnout, že návrh zákona zamítá.

Třetí čtení návrhu zákona:

  • Ve třetím čtení se koná rozprava ve, které lze navrhnout pouze opravu legislativně technických chyb, gramatických chyb, chyb písemných, tiskových… Popřípadě podat návrh na opakování druhého čtení.

  • Na závěr třetího čtení sněmovna hlasuje o pozměňovacích nebo jiných návrzích k návrhu zákona. Pokud není souhlas vysloven, návrh zákona nebyl přijat a legislativní proces je ukončen neúspěšně. Je-li souhlas vysloven, projednávání ve Sněmovně v této fázi končí a návrh zákona, s nímž vylovila Sněmovna souhlas, je bez zbytečného odkladu postoupen Senátu.

Témata, do kterých materiál patří