OTÁZKA Č. 7 - SOUSTAVA VEŘEJNÝCH ROZPOČTŮ
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
důsledky rozpočtové
mají v dlouhodobém časovém horizontu negativní charakter
vždy je nutno deficit nějakým způsobem krýt → peněžní krytí může vést k inflačním tlakům
důsledky makroekonomické
splácením dluhů brzdíme ekonomiku
vláda nemůže reagovat okamkžitě, protože schvalování zákonů je zdlouhavé a mezitím se problém může prohloubit
VEŘEJNÝ DLUH
= je to souhrn závazků:
státu
krajů, obcí
veřejnoprávních institucí zřízených státem, kraji nebo obcemi (např. příspěvkové organizace, organizační složky)
veřejných podniků
PODLE OBJEMU ZÁVAZKU ROZLIŠUJEME:
hrubý – celkový objem závazků států, krajů, obcí a veřejnoprávních institucí
čistý – hrubý dluh mínus pohledávky (např. vůči jiným státům či institucím)
PODLE MÍSTA:
vnitřní – závazky v rámci ČR
vnější – závazky u jiných států
PODLE DOBY SPLATNOSTI:
krátkodobý (splatný do 1 roku)
střednědobý (splatný zpravidla do 10 let)
dlouhodobý (splatný nad 10 let) – v ČR
PODLE ZPŮSOBU ÚPISU DLUHU:
dobrovolný – stát nabízí státní obligace (nakoupíme si je → financujeme státní deficit)
vynucený – např. v období válek, kdy museli občané nakupovat státní obligace
V ČR JE V POSLEDNÍ DOBĚ VELMI DŮLEŽITÉ ČLENĚNÍ VEŘEJNÉHO DLUHU NA:
oficiální – oficiálně vykazovaný
skrytý – např. Řecko (vykazovalo ve statistikách, že nemá dluh, ale mělo jej)
KRYTÍ STÁTNÍHO DLUHU
ve většině zemí je státní dluh kryt emisí (vydáváním) státních dluhopisů
vydavatelem státních dluhopisů je Ministerstvo financí
jejich emisi a vyplácení úroků zajišťuje ČNB
státní cenné papíry jsou obvykle vítaným předmětem finančního investování soukromých subjektů
státy, které jsou vnímány jako rizikovější, musí přilákat investory tím, že platí vyšší úrok kvůli rizikové přirážce
HLAVNÍ PŘÍČINY RŮSTU STÁTNÍHO DLUHU
mimorozpočtové příčiny (např. živelné katastrofy, války,…)
rozpočtové příčiny (dlouhodobé deficity státního rozpočtu nebo státních organizací)
rozsáhlé veřejné investic, na které stát nemá nenávratné finanční prostředky ve státním rozpočtu
DŮSLEDKY VEŘEJNÉHO DLUHU
ROZPOČTOVÉ
na placení úroku z veřejného dluhu používáme peníze, které jsme mohli použít na něco jiného
zvyšováním podílu dluhu na HDP se zužuje prostor pro působení nástrojů fiskální politiky
roste úroková míra
vysoké úroky vedou ke vzniku deficitu v dalším období
REDISTRIBUČNÍ
nákupem dluhopisů nepomůžeme ekonomice, ale státu (nepodporujeme podnikatele)
na úrocích vydělávají jen ti, kteří si mohli dovolit dluhopisy nakoupit
ZMĚNA STRUKTURY PORTFOLIA
portfolio = rozdělení peněz na několik částí s cílem snížení rizika (např. do několika bank apod.)
INFLACE
ŘEŠENÍ PROBLÉMU DLUHU
Snížit objem veřejného dluhu je možné dosáhnout využitím vlivu: