Vznik baroka v Itálii, Caravaggio, architektura
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Barokní umění v Itálii, význam Caravaggia
17. - 18. st., vznik v Římě a postupné rozšíření do celé Evropy,tzv. Tridentský koncil, sněm katolíků v italském
Tridentu, reakce na reformaci, podoba církve a umění (umění má být srozumitelné, tvrdá cenzura (zakrývaní
intimních partií), kostely musí být přehledné a prosvětlené)
Výraz ,,baroko“ původně hanlivé označení, perla podivného tvaru
CARAVAGGIONejvýznamnější barokní malíř, obdivovaný, kontroverzní
Jeho malby jsou typické radikálním šerosvitem, diagonální kompozicí, až naturalismem (modely z ulice,
prostitutky, opilci, špína)
Raná tvorba
→ Bakhus, Zátiší
Kaple Contarel i
kostel Francouzů, tři plátna s náměty ze života sv. Matouše
→ Povolání, Inspirace, Umučení
Kaple Cerasi
kostel Santa Maria del Polopo
→ Ukřižování sv. Petra
→ Obrácení sv. Pavla (koňský zadek)
Další díla z římského období
→ Večeře v Emauzích
→ Kladení do hrobu
→ Smrt Panny Marie
Po vraždě, kterou spáchal, prchá z Říma a utíká přes Neapol, Maltu, Sicíli až do přístavu Port Ercole
Neapol
→ Růžencová Madona
Malta
→ Stětí Jana Křtitele
Sicílie
→ nedokončené oltářní obrazy
Zpět v Itáli
→ David s hlavou Goliáše
Caravaggio dostává milost, ale je omylem uvězněn a nestíhá loď zpět do Říma a umírá vyčerpáním
Italská barokní architektura
Složité půdorysy z pronikajících geometrických těles, jednolodní síňový prostor s kupolí, fasády ovládají
křivky
→ kostel Il Gesů
První jezuitský kostel, prototyp barokních kostelů
Jednolodní prostor, důraz na hlavní oltář, přezdobený interiér (,,Gesamtkunstwerk“)
Nově vzniklý řád Jezuitů (Ignác z Loyoly)
CARLO MADERNAOtec barokní architektury, první porušoval zásady klasické architektury
→ kostel sv. Zuzany
→ dostavba chrámu sv. Petra (průčelí, změnil centrálu na podélnou stavbu)