13 (9B) - Světová doprava
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
13) SVĚTOVÁ DOPRAVA
Přeprava osob (terciér) a nákladů (sekundér)
Patří k jednomu z nejdynamičtěji se rozvíjejících odvětví, významnou složkou ekonomiky
Nerovnoměrné rozložení, má vliv na rozmístění hospodářských aktivit, které pak mají zpětně vliv na dopravu
Doprava zaměstnává 4 % ekonomicky aktivních obyvatel světa, ve vyspělých státech až 10 %
Dopravu na daném území ovlivňují přírodní podmínky (přičemž tento vliv člověk dnes umí téměř eliminovat) a socioekonomičtí činitelé (výkonnost hospodářství či výroba)
Dělení
Pravidelná (linková) x nepravidelná
Hromadná x individuální
ZÁKLADNÍ SLOŽKY
Dopravní cesty: silnice, železniční tratě, vnitrozemské vodní cesty, letové koridory, potrubí
Dopravní prostředky: auta, autobusy, vlaky, lodě, letadla, lanovky
Dopravní uzly: nádraží, letiště, přístavy, kontejnerová překladiště, ropné terminály, přestupní terminály VHD (příměstský vlak-BUS-TRAM…)
HODNOCENÍ ÚROVNĚ A INTENZITY DOPRAVY, JEJÍ METODIKA
Měří se obecně hustotou dopravní sítě, rychlostí, spolehlivostí a intenzitou
Specifickými pojmy jsou:
Osobokilometr – představuje přepravu jedné osoby na vzdálenost jednoho kilometru (součin o*km)
Tunokilometr – označuje přepravu jedné tuny na vzdálenost jednoho kilometru (součin tuny*km)
Intenzita dopravy – množství dopravních prostředků, které projedou určitým úsekem za časovou j.
Automobilizace – počet osob v zemi na jeden automobil (vévodí Kanada, USA, Austrálie, Nový Zéland, Japonsko, Francie, Itálie)
SOUČASNÉ VÝVOJOVÉ TENDENCE
Kvůli zrychlování, celkové modernizaci a poklesu nákladů ztrácí doprava pozici jednoho z hlavních lokalizačních činitelů hospodářství
Roste naopak role dopravy jako organizátora moderního ekonomického prostoru
Významně se zvyšuje hustota dopravní sítě a zároveň také počet dopravních prostředků, tj. Celkově roste intenzita dopravy
Nejkvalitnější a nejrychlejší dopravní cesty jsou zpravidla součástí koridorů v rámci jednotlivých kontinentů, na koridory je dále navázána další lokální doprava
Celkově dochází ke zrychlení především přepravy osob
Důležitým trendem jsou multimodální terminály a výměnné nástavby – kontejnery
SILNIČNÍ DOPRAVA
V posledních desetiletích prožívá dynamický rozvoj, roste význam individuální dopravy
Tvoří přes 80 % světového výkonu v osobní dopravě (60 % individuální + 20 % veřejná)
V nákladní výrazně zaostává za námořní dopravou a stále také za železnicí, má podíl cca 7 %
V případě nákladní dopravy se bavíme o tzv. Kombinované přepravě za využití kamionů
Světová silniční síť se spolu s růstem automobilismu dále rozvíjí, a to především ve vyspělých a nově industrializovaných zemích
Dnes se staví především dálnice a rychlostní silnice, ty mají největší význam v severní Americe, západní Evropě (FRA, GER, ITA, GBR), Japonsku a Austrálii
V rozvojových zemích mají 2/3 silnic nezpevněný povrch, také tady ale roste automobilizace