Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




13 (9B) - Světová doprava

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (20.47 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

13. maturitní otázka ze zeměpisu
  • Nejdelší dálnicí je transkontinentální Panamerická z Aljašky do Chile, měří asi 41 tis. km

  • Nejdelší silniční tunel je Laerdalský tunel v Norsku o délce 24, 5 km

  • Musíme si uvědomit, že silniční doprava je nejméně bezpečným druhem přepravy

  • Výrazně ovlivňuje životní prostředí, a to hlukem, prachem a emisemi

  • ŽELEZNIČNÍ DOPRAVA

    • Druhy

      • Klasická adhezní železniční doprava (většina)

      • Systém Maglev užívající princip magnetické levitace (ČLR, Japonsko, dříve uvažováno v SRN), velmi finančně náročný, s rozšířením se počítá jen v JAP

    • Připadá na ni 16 % světové nákladní dopravy a 12 % světové osobní dopravy

    • Její význam stojí na přepravě osob na střední vzdálenosti a nákladů na dlouhé vzdálenosti

    • 2/3 železnic ve světě mají rozchod 1435 mm

    • Úzkorozchodné dráhy (600-1067 mm) – Afrika, Jižní Amerika, Japonsko

    • Širokorozchodné dráhy (1520-1676 mm) – bývalý SSSR, Brazílie, Finsko, Španělsko – mix

    • Ve vyspělých státech je trendem výstavba VRT a koridorů, a naopak rušení tratí regionálních

      • TGV (InOui) ve Francii s odbočkami do okolních států, první trať Paříž – Lyon v roce 1981, průměr 300 km/h, rekord 574,8 km/h

      • ICE v SRN, zčásti původní infrastruktura, jinak novostavba, průměr 250 km/h, rekord 363 km/h

      • AVE ve Španělsku, nejdelší síť v Evropě (3300 km), 1. Madrid – Sevilla, dva rozchody

      • Pendolino a AGV v Itálii, první trať Florencie – Řím roku 1978, průměr 300 km/h

      • Šinkansen (klasický+Maglev) v Japonsku, vůbec první VRT na světě > Tokio – Ósaka v roce 1964, průměr 300 km/h, absolutní železniční rekord 603 km/h

      • CRH v ČLR, aktuálně 25 000 km, asi 2/3 všech VRT na světě, Maglev v Šanghaji

    • Stoupá význam a podíl elektrizovaných tratí (Švýcarsko až 99 %, Z Evropa 50 %), ČR cca 33 %)

    • V rozvojových zemích dochází k rozšiřování železnic, problémem jsou různé rozchody napříč státy

    • Nejdelší tratí je Transsibiřská magistrála o délce 9288 km v relaci Moskva – Vladivostok

    • Nejdelšími tunely jsou Gotthardský úpatní tunel mezi Curychem a Luganem (Švýc., 57 km); Seikan pod Cugarským průlivem mezi ostrovy Honšú a Hokkaidó (Japonsko, 54 km); Eurotunel pod Lamanšským průlivem mezi Calais a Folkstone (50 km)

    LETECKÁ DOPRAVA

    • Hlavní význam letecké dopravy spočívá v přepravě osob na střední a velké vzdálenosti

    • Asi 10 % přepravního výkonu v osobní dopravě, 1 % v nákladní dopravě

    • Velký tlak je po teroristických útocích vyvíjen na bezpečnost provozu, což provoz zdražuje

    • Dalšími problémy jsou hluk, znečišťování životního prostředí a vzduchu (2 % CO2), zábor ploch

    • Významná ve vyspělých zemích a v rozsáhlých státech (USA, Austrálie, Kanada, Ruská federace)

    • 50 % světového výkonu v letecké dopravě tvoří USA (nejhustší vnitrozemská doprava), 20 % EU

    • Největší letiště podle obratu pasažérů

      • USA: Atlanta Hartsfield-Jackson (1. svět., 104 mil.); Los Angeles (5. svět., 84 mil.); Chicago O’Hare (6. svět., 80. mil.); dále Dallas – Fort Worth

      • Asie: Peking (2. svět., 96 mil.); Dubaj (3. svět., 88 mil.); Tokio Haneda (4. svět., 85 mil.); dále Hongkong a Šanghaj (8. a 9. svět.)

      • Evropa: Londýn Heathrow (7. svět., 78 mil.); Paříž – letiště Charles de Gaulle (10. svět., 69 mil.); dále Amsterdam Schiphol a Frankfurt am Main

      • Vůbec největším leteckým uzlem je Londýn

    Témata, do kterých materiál patří