13 (9B) - Světová doprava
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Nejdelší dálnicí je transkontinentální Panamerická z Aljašky do Chile, měří asi 41 tis. km
Nejdelší silniční tunel je Laerdalský tunel v Norsku o délce 24, 5 km
Musíme si uvědomit, že silniční doprava je nejméně bezpečným druhem přepravy
Výrazně ovlivňuje životní prostředí, a to hlukem, prachem a emisemi
ŽELEZNIČNÍ DOPRAVA
Druhy
Klasická adhezní železniční doprava (většina)
Systém Maglev užívající princip magnetické levitace (ČLR, Japonsko, dříve uvažováno v SRN), velmi finančně náročný, s rozšířením se počítá jen v JAP
Připadá na ni 16 % světové nákladní dopravy a 12 % světové osobní dopravy
Její význam stojí na přepravě osob na střední vzdálenosti a nákladů na dlouhé vzdálenosti
2/3 železnic ve světě mají rozchod 1435 mm
Úzkorozchodné dráhy (600-1067 mm) – Afrika, Jižní Amerika, Japonsko
Širokorozchodné dráhy (1520-1676 mm) – bývalý SSSR, Brazílie, Finsko, Španělsko – mix
Ve vyspělých státech je trendem výstavba VRT a koridorů, a naopak rušení tratí regionálních
TGV (InOui) ve Francii s odbočkami do okolních států, první trať Paříž – Lyon v roce 1981, průměr 300 km/h, rekord 574,8 km/h
ICE v SRN, zčásti původní infrastruktura, jinak novostavba, průměr 250 km/h, rekord 363 km/h
AVE ve Španělsku, nejdelší síť v Evropě (3300 km), 1. Madrid – Sevilla, dva rozchody
Pendolino a AGV v Itálii, první trať Florencie – Řím roku 1978, průměr 300 km/h
Šinkansen (klasický+Maglev) v Japonsku, vůbec první VRT na světě > Tokio – Ósaka v roce 1964, průměr 300 km/h, absolutní železniční rekord 603 km/h
CRH v ČLR, aktuálně 25 000 km, asi 2/3 všech VRT na světě, Maglev v Šanghaji
Stoupá význam a podíl elektrizovaných tratí (Švýcarsko až 99 %, Z Evropa 50 %), ČR cca 33 %)
V rozvojových zemích dochází k rozšiřování železnic, problémem jsou různé rozchody napříč státy
Nejdelší tratí je Transsibiřská magistrála o délce 9288 km v relaci Moskva – Vladivostok
Nejdelšími tunely jsou Gotthardský úpatní tunel mezi Curychem a Luganem (Švýc., 57 km); Seikan pod Cugarským průlivem mezi ostrovy Honšú a Hokkaidó (Japonsko, 54 km); Eurotunel pod Lamanšským průlivem mezi Calais a Folkstone (50 km)
LETECKÁ DOPRAVA
Hlavní význam letecké dopravy spočívá v přepravě osob na střední a velké vzdálenosti
Asi 10 % přepravního výkonu v osobní dopravě, 1 % v nákladní dopravě
Velký tlak je po teroristických útocích vyvíjen na bezpečnost provozu, což provoz zdražuje
Dalšími problémy jsou hluk, znečišťování životního prostředí a vzduchu (2 % CO2), zábor ploch
Významná ve vyspělých zemích a v rozsáhlých státech (USA, Austrálie, Kanada, Ruská federace)
50 % světového výkonu v letecké dopravě tvoří USA (nejhustší vnitrozemská doprava), 20 % EU
Největší letiště podle obratu pasažérů
USA: Atlanta Hartsfield-Jackson (1. svět., 104 mil.); Los Angeles (5. svět., 84 mil.); Chicago O’Hare (6. svět., 80. mil.); dále Dallas – Fort Worth
Asie: Peking (2. svět., 96 mil.); Dubaj (3. svět., 88 mil.); Tokio Haneda (4. svět., 85 mil.); dále Hongkong a Šanghaj (8. a 9. svět.)
Evropa: Londýn Heathrow (7. svět., 78 mil.); Paříž – letiště Charles de Gaulle (10. svět., 69 mil.); dále Amsterdam Schiphol a Frankfurt am Main
Vůbec největším leteckým uzlem je Londýn