Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




21. Doprava, služby a cestovní ruch

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (36.18 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

21.1 Základní dělení dopravy

  1. Pevninská doprava

  • pomocí nosičů (listonoš, pošťáci)

  • pomocí zvířat (kůň, osel, velbloud, skot, sloni)

  • železniční doprava

  • automobilová doprava

  • potrubní doprava

  • říční doprava

  1. Námořní doprava

  2. Vzdušná (letecká) doprava

21.2 Charakteristika a význam jednotlivých druhů dopravy

  • doprava = cílevědomá lidská činnost, která uskutečňuje přemisťování lodí, nákladů, energie, zpráv a informací v prostoru

  • umožňuje propojení jednotlivých hospodářských sfér

  • rozmístění - ovlivňováno socioekonomickými poměry

(rozmístění výrobních sil v dané oblasti + úroveň rozvoje hospodářství)

1. Pevninská doprava

  1. železniční doprava

  • podílí se více než ½ na výkonu pevninské nákladní D

  • přeprava osob, nákladů na větší vzdálenosti

  • výhody: šetrnější k ŽP než AUTO doprava + levnější při přepravě na větší vzdálenosti

  • nevýhody: menší flexibilita (vázanost na koleje) + nižší rychlost + vyšší cena při přepravě na kratší vzdálenosti

  • nejhustší síť – Evropa, Japonsko

  • první jízda – 1825

  • největší přepravní výkon: Rusko, USA, Čína, Kanada

  • síť koridorů pro rychlovlaky

  • Japonsko – šinkanzen

  • Francie – TGV

  • Německo - ICE

Rozchody kolejí

  1. normálně rozchodné

  • ČR, Evropa, Čína, S Afrika, S Amerika

  1. úzkorozchodné

  • J Amerika, Afrika, Indonésie

  1. širokorozchodné

  • země bývalého SSSR, Španělsko, Portugalsko, Indie

4 typy železniční dopravy

  1. Evropský typ

  • nejstarší (vybudována v 19. století)

  • elektrifikována více než 1/3 tratí

  • hustá železniční síť (vysoká frekvence vlaků s menšími náklady)

  1. Severoamerický typ

  • moderní vybavení

  • řídká železniční síť s moderním vybavením (nízká frekvence vlaků s velkými náklady)

  1. Ruský typ

  • menší hustota

  • velké množství nákladů

  • intenzivní využití

  • ne tak moderní jako v Americe

  1. Typ ŽD v rozvojových zemích

  • řídká a nevýkonná síť (malá frekvence vlaků)

  • zaostalá + rozdílné rozchody kolejnic

  • vozí nerostné suroviny

  1. automobilová (silniční doprava)

  • přeprava nákladů a osob na menší vzdálenosti

  • nejškodlivější pro ŽP – oxidu dusíku, výfukové plyny, hluk

  • rozvojové země – nezpevněné silnice

  • vyspělé země – zpevněné silnice, dálnice

  • ¼ světové silniční sítě – na území USA

  • na světě: 550 mil. aut

  • počet lidí na 1 auto: USA – 1/os.; Nepál – 1/2200 os.; ČR – 1/3 os.

  • tunely – nejdelší: Japonsko (53km); Eurotunel (Mezi VB a Francií)

  • druhy silnic: silnice 1. a 2. třídy, rychlostní komunikace, dálnice

Dálnice

  • první: r. 1914 v USA

  • k rychlé dopravě, relativně bezpečné

  • více proudů, oddělené směry, vjezdy, výjezdy, bez ostrých zatáček, odpočívadla

  • nejhustší síť – Německo, Japonsko, USA, Z Evropa

  • ČR – D1, D2, D5, D8, D11, D18

  1. potrubní doprav a

  • jednosměrná přeprava

  • finančně nenáročná na výstavbu

  • přeprava bez obalu, na dlouhé vzdálenosti – ropa, zemní plyn, voda, tekutiny, chemické látky

  • výhody: ekologicky šetrná + levná

  • první ropovod – v USA r. 1865

  • ropovody – Arabský pol., Čína, USA, Rusko, Evropa

Témata, do kterých materiál patří