21. Doprava, služby a cestovní ruch
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
21.1 Základní dělení dopravy
Pevninská doprava
pomocí nosičů (listonoš, pošťáci)
pomocí zvířat (kůň, osel, velbloud, skot, sloni)
železniční doprava
automobilová doprava
potrubní doprava
říční doprava
Námořní doprava
Vzdušná (letecká) doprava
21.2 Charakteristika a význam jednotlivých druhů dopravy
doprava = cílevědomá lidská činnost, která uskutečňuje přemisťování lodí, nákladů, energie, zpráv a informací v prostoru
umožňuje propojení jednotlivých hospodářských sfér
rozmístění - ovlivňováno socioekonomickými poměry
(rozmístění výrobních sil v dané oblasti + úroveň rozvoje hospodářství)
1. Pevninská doprava
železniční doprava
podílí se více než ½ na výkonu pevninské nákladní D
přeprava osob, nákladů na větší vzdálenosti
výhody: šetrnější k ŽP než AUTO doprava + levnější při přepravě na větší vzdálenosti
nevýhody: menší flexibilita (vázanost na koleje) + nižší rychlost + vyšší cena při přepravě na kratší vzdálenosti
nejhustší síť – Evropa, Japonsko
první jízda – 1825
největší přepravní výkon: Rusko, USA, Čína, Kanada
síť koridorů pro rychlovlaky
Japonsko – šinkanzen
Francie – TGV
Německo - ICE
Rozchody kolejí
normálně rozchodné
ČR, Evropa, Čína, S Afrika, S Amerika
úzkorozchodné
J Amerika, Afrika, Indonésie
širokorozchodné
země bývalého SSSR, Španělsko, Portugalsko, Indie
4 typy železniční dopravy
Evropský typ
nejstarší (vybudována v 19. století)
elektrifikována více než 1/3 tratí
hustá železniční síť (vysoká frekvence vlaků s menšími náklady)
Severoamerický typ
moderní vybavení
řídká železniční síť s moderním vybavením (nízká frekvence vlaků s velkými náklady)
Ruský typ
menší hustota
velké množství nákladů
intenzivní využití
ne tak moderní jako v Americe
Typ ŽD v rozvojových zemích
řídká a nevýkonná síť (malá frekvence vlaků)
zaostalá + rozdílné rozchody kolejnic
vozí nerostné suroviny
automobilová (silniční doprava)
přeprava nákladů a osob na menší vzdálenosti
nejškodlivější pro ŽP – oxidu dusíku, výfukové plyny, hluk
rozvojové země – nezpevněné silnice
vyspělé země – zpevněné silnice, dálnice
¼ světové silniční sítě – na území USA
na světě: 550 mil. aut
počet lidí na 1 auto: USA – 1/os.; Nepál – 1/2200 os.; ČR – 1/3 os.
tunely – nejdelší: Japonsko (53km); Eurotunel (Mezi VB a Francií)
druhy silnic: silnice 1. a 2. třídy, rychlostní komunikace, dálnice
Dálnice
první: r. 1914 v USA
k rychlé dopravě, relativně bezpečné
více proudů, oddělené směry, vjezdy, výjezdy, bez ostrých zatáček, odpočívadla
nejhustší síť – Německo, Japonsko, USA, Z Evropa
ČR – D1, D2, D5, D8, D11, D18
potrubní doprav a
jednosměrná přeprava
finančně nenáročná na výstavbu
přeprava bez obalu, na dlouhé vzdálenosti – ropa, zemní plyn, voda, tekutiny, chemické látky
výhody: ekologicky šetrná + levná
první ropovod – v USA r. 1865
ropovody – Arabský pol., Čína, USA, Rusko, Evropa