MO29 - Obyvatelstvo ČR
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
MECHANICKÝ POHYB OBYV.
Migrace/stěhování
Dočasné změny pohybu
Pravidelné/periodické pohyby
Nepravidelné dočasné pohyby
Dostupnost dat pouze u prvního typu:
Stěhování = změna trvalého bydliště za hranice určité územní jednotky (vnitřní x zahraniční)
Vnitřní: 3 druhy: mezi obcemi (v rámci okresu), okresy (v rámci kraje) a kraji
SÍDELNÍ STRUKTURA
Výsledek historického vývoje (několik staletí)
Vysoká rozdrobenost venkovských sídel, nízké zastoupení velkoměst, významná role malých a středních měst
Relativně mnoho malých obcí (téměř 5 tis. obcí pod 1000 obyv. – navíc spravují více než ½ rozlohy státu)
Celkem obcí: cca 6 200, (550 měst, 120 městysů)
Praha – 1 mil., Brno, Ostrava - >300 000, Plzeň, Olomouc, Liberec - >100 000
OSÍDLENÍ PO R. 89
Změna z agrární spol. na spol. industriální urbanizace
Po roce 89 opak suburbanizace – z měst do přilehlého venkova
V poválečné době – dostředivé procesy (správa venkova velkými městy, zásobování města zemědělskými produkty…)
Po r. – odstředivé p. (samospráva nižších územních celků, aglomerace, dojíždění za prací…, rozšiřování zástavby)
Vznik příměstských obcí s městským způsobem života, propojování měst s venkovem neustálou migrací
ADMINISTRATIVNÍ ČLENĚNÍ ČR
6 250 obcí, z nich cca 400 s pověřeným obecním úřadem (obce 2. stupně) a z nich potom cca 200 obcí s rozšířenou působností (obce 3. stupně), zbytek jsou obce 1. stupně
76 okresů – 2003 – zrušení samosprávy, využití např. pro statistické účely
14 samosprávných krajů (13 + Praha)
81 volebních obvodů při volbách do senátu
Cca 13 000 katastrálních jednotek
DOPRAVA ČR
Význam dopravy – střed Evropy, mezinárodní transport, export a import surovin a výrobků, osobní doprava…
SILNIČNÍ DOPRAVA
-
Doprava – klíčové odvětví ekon., důležitá i pro mezin. vztahy, spravovaná veřejným sektorem nast. podm. pro podnikatele
-
Po r. 89 – rozšiřování infrastruktury, snaha o vyšší kvalitu, dominuje osobní a nákladní silniční doprava, zhoršení veřejné dopravy a silnic III. a II. třídy na venkově x zlepšení silnic I. třídy (rychlostní silnice, dálnice, nárůst této dopravy dopad na životní prostředí (výfukové plyny, hluk…)
-
ČR mezi zeměmi Evropy s nejhustější infrastrukturou (silnice, železnice) X nedostatečná kvalita
-
Řada silnic funguje od 18. stol. (Praha-Vídeň), stavba D1 zahájena 1939, v současnosti – 1300 km dálnic (drahá stavba – zdlouhavá)