Regionální ekonomika a politika výcuc
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Fair Trade(Spravedlivý obchod): je alternativou k běžnému mezinárodnímu obchodu, který klade důraz na sociální a ekologický rozměr výroby a obchodu. V rámci Fair Trade se mohou prodávat pouze komodity a výrobky při jejichž výrobě byly dodržovány pracovní standarty dle Mezinárodní organizace práce OSN a produkce nepoškozuje životní prostředí. Snaží se pomáhat lidem z RE. Existence FT zvyšuje obecné povědomí o problémech výroby v rozvojových zemích a snaží se vést velké firmy k větší pozornosti na etiku svého podnikání.
Ekonomická
Propojení světových trhů a zapojení národních ekonomik do celosvětových vazeb, kde je nejvýznamnějším prvkem nadnárodní společnost
Působí méně subjektů, roste koncentrace rozhodování i produktivita práce
Sociální
Nárůst vzájemné propojenosti mezi lidmi i společnostmi (doprava, média, komunikační technologie)
Kulturní
Zintenzivnění kontaktu mezi kulturami
Vzájemné ovlivňování vede k vytváření nových forem
Politická
Propojení jednotlivých států působením politicky vlivným finančních institucí např. MMF, Světová banka, OSN, EU, NATO
Rozhodování o některých věcech je tak přesunuto na jinou než státní úroveň
Ekologická
Mnoho ekologických problémů je řešeno mezivládními dohodami, jejich realizace je často v rozporu s krátkodobými ekonomickými a vnitropolitickými zájmy
PROBLEMATIKA ZDRAVÍ, CHUDOBY A VZDĚLÁNÍ V ROZVOJOVÉM SVĚTĚ
Index lidského rozvoje HDI (1990)
Zabývá se měřením kvality lidského života „human well – being“
Posuzuje dlouhodobé zlepšování lidského rozvoje ve 3 dimenzích:
Dlouhý a zdravý život
Přístup ke znalostem
Slušná životní úroveň
Byly stanoveny minimální (pod jejich hodnotami lidský rozvoj není možný) a maximální (odpovídají konkrétním dosaženým hodnotám) hodnoty
Délka života = očekávaná délka života při narození: min. 20let/max. 83,2let
Znalosti = očekávaná délka školní docházky min. 0/ max. 20,6 let, průměrný počet let školního vzdělání (pro dospělé nad 25 let):min. 0/ max. 13,2let
HDI/ob. = přirozený logaritmus HDI /ob. (v USD dle PPP): min. 163/max. 108,211
HDI = (Iočekávané délky života + IVzdělání+ Iživotní úrovně)/3
Problematika zdraví
Celkový fyzický a duševní a sociální blahobyt
Zdraví ovlivňují např. biologické faktory, životní styl, životní prostředí, zdravotnické služby, sociální a ekonomické faktory
K největším problémům řadíme:
Podvýživa – je spojena s dětskou a mateřskou úmrtností, chudobou, problémy se získáním pitné vody
AIDS – postižení umírají na infekce, které je napadají díky narušení imunitě (př. TBC, malárie), matky po sobě zanechávají sirotky, nemocní jsou často diskriminování a vyloučeni ze společnosti
Malárie a tuberkulóza – brání vymanit se obyvatelům z chudoby