Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Regionální ekonomika a politika výcuc

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (75.01 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • Fair Trade(Spravedlivý obchod): je alternativou k běžnému mezinárodnímu obchodu, který klade důraz na sociální a ekologický rozměr výroby a obchodu. V rámci Fair Trade se mohou prodávat pouze komodity a výrobky při jejichž výrobě byly dodržovány pracovní standarty dle Mezinárodní organizace práce OSN a produkce nepoškozuje životní prostředí. Snaží se pomáhat lidem z RE. Existence FT zvyšuje obecné povědomí o problémech výroby v rozvojových zemích a snaží se vést velké firmy k větší pozornosti na etiku svého podnikání.

  1. Ekonomická

  • Propojení světových trhů a zapojení národních ekonomik do celosvětových vazeb, kde je nejvýznamnějším prvkem nadnárodní společnost

  • Působí méně subjektů, roste koncentrace rozhodování i produktivita práce

  1. Sociální

  • Nárůst vzájemné propojenosti mezi lidmi i společnostmi (doprava, média, komunikační technologie)

  1. Kulturní

  • Zintenzivnění kontaktu mezi kulturami

  • Vzájemné ovlivňování vede k vytváření nových forem

  1. Politická

  • Propojení jednotlivých států působením politicky vlivným finančních institucí např. MMF, Světová banka, OSN, EU, NATO

  • Rozhodování o některých věcech je tak přesunuto na jinou než státní úroveň

  1. Ekologická

  • Mnoho ekologických problémů je řešeno mezivládními dohodami, jejich realizace je často v rozporu s krátkodobými ekonomickými a vnitropolitickými zájmy

  1. PROBLEMATIKA ZDRAVÍ, CHUDOBY A VZDĚLÁNÍ V ROZVOJOVÉM SVĚTĚ

  • Index lidského rozvoje HDI (1990)

  • Zabývá se měřením kvality lidského života „human well – being“

  • Posuzuje dlouhodobé zlepšování lidského rozvoje ve 3 dimenzích:

  1. Dlouhý a zdravý život

  2. Přístup ke znalostem

  3. Slušná životní úroveň

  • Byly stanoveny minimální (pod jejich hodnotami lidský rozvoj není možný) a maximální (odpovídají konkrétním dosaženým hodnotám) hodnoty

  • Délka života = očekávaná délka života při narození: min. 20let/max. 83,2let

  • Znalosti = očekávaná délka školní docházky min. 0/ max. 20,6 let, průměrný počet let školního vzdělání (pro dospělé nad 25 let):min. 0/ max. 13,2let

  • HDI/ob. = přirozený logaritmus HDI /ob. (v USD dle PPP): min. 163/max. 108,211

  • HDI = (Iočekávané délky života + IVzdělání+ Iživotní úrovně)/3

  • Problematika zdraví

  • Celkový fyzický a duševní a sociální blahobyt

  • Zdraví ovlivňují např. biologické faktory, životní styl, životní prostředí, zdravotnické služby, sociální a ekonomické faktory

  • K největším problémům řadíme:

  1. Podvýživa – je spojena s dětskou a mateřskou úmrtností, chudobou, problémy se získáním pitné vody

  2. AIDS – postižení umírají na infekce, které je napadají díky narušení imunitě (př. TBC, malárie), matky po sobě zanechávají sirotky, nemocní jsou často diskriminování a vyloučeni ze společnosti

  3. Malárie a tuberkulóza – brání vymanit se obyvatelům z chudoby

Témata, do kterých materiál patří