3. Konkurenceschopnost, interacionalizace a FDI v MO
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
zvýšit tržby
oslabit konkurenty
získat nové zdroje
Globalizace = celosvětová ekonomická integrace (dříve pouze národních ekonomik do jedné globální ekonomiky)
dosáhne se jí pomocí volného obchodu, volného pohybu kapitálu, ale také snadnou či dokonce nekontrolovanou migrací.
Fáze globalizace
Obchod s hmotnými statky (vyspělé ekonomiky a velké společnosti zapojující se do mezinárodních transakcí)
Obchodování se službami
„Obchodování“ s penězi
Pohyb osob mezi jednotlivými národy
Celosvětový tok dat a informací a rozvoj digitálních platforem
Rozdělení globalizaci do 3 vln:
internacionalizace - dochází ke zvýšení mezinárodních transakcí díky liberalizace obchodu; tato vlna je charakterizována internacionalizací produkce
multinacionalizace - spojena s přímými zahraničními investicemi (PZI, FDI) a s růstem multinacionálních (nadnárodních) společností
vývoz kapitálu
podnikovou globalizací – fragmentace výrobního procesu a následný rozkvět nadnárodních společností (letadlo má různé součástky z různých zemí a od různých značek)
Nadnárodní společnosti = společnosti, jejichž vlastnictví je soukromé, státní nebo smíšené, jsou založeny v různých zemích a vzájemně propojeny tak, že jedna či více vyvíjí vliv na činnost druhých
ukazatele mezinárodnosti
TNI - index transnacionality
průměr ze tří podílů
-
Podíl zahraničních aktiv k celkovým aktivům
-
Podíl zahraničních prodejů k celkovým prodejům
-
Počet zahraničních pracovníků k celkovému počtu zaměstnanců
-
II - index internacionalizace
-
Poměr počtu zahraničních dceřiných podniků k celkovému počtu dceřiných podniků
-
důvody vzniku nadnárodních společností a internacionalizace
Ofenzivní důvody internacionalizace firmy
přístup na zahraniční trhy, přístup k omezeným zdrojům
úspory z rozsahu, prezentace/expanze nehmotných aktiv (značek, know-how), nákladové úspory, vytěžování investičních pobídek – tlak zájmu o získání trh
Defenzivní důvody internacionalizace firmy (mezinárodní expanze)
obchodní bariéry, regulace, restrikce
hrozby konkurenčních tlaků, požadavky zákazníků – tlak nutnosti tohoto řešení
modely internacionalizace:
Uppsala model
Stopfordský model
Uppsala model internacionalizace
autory švédští vědci, kteří působili na Uppsalské univerzitě
internacionalizaci vysvětlili čtyřmi kroky
1. žádné pravidelné exportní aktivity
2. export prostřednictvím nezávislého zástupce
3. založení zahraniční dceřiné společnosti
4. zahraniční výroba
později modifikován do dynamického modelu internacionalizace => vzájemnou závislostí mezi znalostí trhu a závazkem trhu
Stopfordský model internacionalizace
založen na průzkumu 190 společností
ukazuje organizační vývoj podniku s expanzí do zahraničí
pracuje se 2 proměnnými
diverzita (různorodost) zahraničních produktů
zahraniční tržby jako procento z celkových tržeb