Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




3. Konkurenceschopnost, interacionalizace a FDI v MO

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (23.65 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • zvýšit tržby

  • oslabit konkurenty

  • získat nové zdroje

Globalizace = celosvětová ekonomická integrace (dříve pouze národních ekonomik do jedné globální ekonomiky)

  • dosáhne se jí pomocí volného obchodu, volného pohybu kapitálu, ale také snadnou či dokonce nekontrolovanou migrací.

Fáze globalizace

  1. Obchod s hmotnými statky (vyspělé ekonomiky a velké společnosti zapojující se do mezinárodních transakcí)

  2. Obchodování se službami

  3. „Obchodování“ s penězi

  4. Pohyb osob mezi jednotlivými národy

  5. Celosvětový tok dat a informací a rozvoj digitálních platforem

Rozdělení globalizaci do 3 vln:

  1. internacionalizace - dochází ke zvýšení mezinárodních transakcí díky liberalizace obchodu; tato vlna je charakterizována internacionalizací produkce

  2. multinacionalizace - spojena s přímými zahraničními investicemi (PZI, FDI) a s růstem multinacionálních (nadnárodních) společností

  3. vývoz kapitálu

podnikovou globalizací – fragmentace výrobního procesu a následný rozkvět nadnárodních společností (letadlo má různé součástky z různých zemí a od různých značek)

Nadnárodní společnosti = společnosti, jejichž vlastnictví je soukromé, státní nebo smíšené, jsou založeny v různých zemích a vzájemně propojeny tak, že jedna či více vyvíjí vliv na činnost druhých

  • ukazatele mezinárodnosti

    • TNI - index transnacionality

      • průměr ze tří podílů

        • Podíl zahraničních aktiv k celkovým aktivům

        • Podíl zahraničních prodejů k celkovým prodejům

        • Počet zahraničních pracovníků k celkovému počtu zaměstnanců

    • II - index internacionalizace

      • Poměr počtu zahraničních dceřiných podniků k celkovému počtu dceřiných podniků

  • důvody vzniku nadnárodních společností a internacionalizace

    • Ofenzivní důvody internacionalizace firmy

      • přístup na zahraniční trhy, přístup k omezeným zdrojům

      • úspory z rozsahu, prezentace/expanze nehmotných aktiv (značek, know-how), nákladové úspory, vytěžování investičních pobídek – tlak zájmu o získání trh

    • Defenzivní důvody internacionalizace firmy (mezinárodní expanze)

      • obchodní bariéry, regulace, restrikce

      • hrozby konkurenčních tlaků, požadavky zákazníků – tlak nutnosti tohoto řešení

modely internacionalizace:

  • Uppsala model

  • Stopfordský model

Uppsala model internacionalizace

  • autory švédští vědci, kteří působili na Uppsalské univerzitě

  • internacionalizaci vysvětlili čtyřmi kroky

    • 1. žádné pravidelné exportní aktivity

    • 2. export prostřednictvím nezávislého zástupce

    • 3. založení zahraniční dceřiné společnosti

    • 4. zahraniční výroba

  • později modifikován do dynamického modelu internacionalizace => vzájemnou závislostí mezi znalostí trhu a závazkem trhu

Stopfordský model internacionalizace

  • založen na průzkumu 190 společností

  • ukazuje organizační vývoj podniku s expanzí do zahraničí

  • pracuje se 2 proměnnými

    • diverzita (různorodost) zahraničních produktů

    • zahraniční tržby jako procento z celkových tržeb

Témata, do kterých materiál patří