2. Analýza tržního prostředí (matice, vnitřní a vnější prostředí)
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
2. Analýza tržního prostředí (matice, vnitřní a vnější prostředí)
Analýza tržního prostředí
= proces, kterým podnik zjišťuje, jaké jsou podmínky, příležitosti a hrozby na trhu, na kterém působí nebo chce působit
cíl - pochopit, co ovlivňuje úspěch podniku a jak se přizpůsobit změnám v prostředí
skládá se:
externí analýza
makroprostředí – politika, ekonomika, sociální a kulturní aspekty, technologie
PEST analýza
mikroprostředí - zákazník, konkurence, dodavatel, veřejnost
Porterův model 5 sil, benchmarking
interní analýzy
vnitřní prostředí - faktory, které podnik může ovlivnit – zdroje, marketingový mix (produkt, cena, distribuce, propagace)
portfoliová analýza – analýza produktového portfolia
BCG matice, GE matice
Ansoffova matice:
nástroj pro strategické plánování
poskytuje 4 možnosti růstu – (proniknutí) penetrace trhu, rozvoj trhu, rozvoj produktu a diverzifikace
Penetrace trhu
-
spočívá ve zvýšení prodeje stávajících produktů na stávajících trzích
-
dosažení - pomocí zvýšením reklamy, snížením cen nebo zlepšením kvality služeb
Rozvoj produktu
-
spočívá v nabízení nových nebo vylepšených produktů na stávajících trzích
-
dosažení - inovací, rozšířením sortimentu nebo adaptací produktů na potřeby zákazníků
Rozvoj trhu
-
spočívá v proniknutí na nové trhy se stávajícími produkty
-
dosažení - geografickou expanzí, segmentací trhu nebo nalezením nových distribučních kanálů
Diverzifikace
-
spočívá v nabízení nových produktů na nových trzích
-
dosažení - akvizicemi, spoluprácemi nebo vstupem do nových odvětví
SWOT analýza
-
matice silných a slabých stránek, příležitostí a hrozeb,
-
hodnotí vnitřní a vnější faktory ovlivňující podnik a pomáhá identifikovat jeho konkurenční výhody a nevýhody
-
navazuje na Porterův model a PEST analýzu
Matice IFE
navazuje na SWOT analýzu
analytická technika k hodnocení interních faktorů
výsledky jsou potřeba kombinovat s výsledky z EFE matice
Matice EFE
navazuje na SWOT analýzu
analytická technika k hodnocení externích faktorů
výsledky jsou potřeba kombinovat s výsledky z IFE matice
BCG matice:
nástroj pro portfoliovou analýzu
rozděluje produkty nebo služby do čtyř kategorií na základě tržního podílu a růstu trhu:
Hvězdy (Stars): produkty s vysokým tempem růst, vysokým podílem na trhu
-> v budoucnu se přemění na hlavní zdroj zisku -> potřeba do nich investovatOtazníky (Question Marks): s vysokým tempem růstu, nízkým podílem na trhu
-> nově zaváděné produktyDojné krávy (Cash Cows): s nízkým růstem trhu, vysokým podílem na trhu
-> snaha o jejich udrženíPsi (Dogs): Nízký růst trhu, nízký podíl na trhu
-> produkty zastavit a investovat do jiných produktů
GE matice:
podobná BCG matici -> poskytuje více dimenzí pro hodnocení.
zahrnuje hodnocení atraktivity odvětví a síly podniku v odvětví