Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




2. Analýza tržního prostředí (matice, vnitřní a vnější prostředí)

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (18.51 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

2. Analýza tržního prostředí (matice, vnitřní a vnější prostředí)

Analýza tržního prostředí

= proces, kterým podnik zjišťuje, jaké jsou podmínky, příležitosti a hrozby na trhu, na kterém působí nebo chce působit

  • cíl - pochopit, co ovlivňuje úspěch podniku a jak se přizpůsobit změnám v prostředí

skládá se:

  • externí analýza

    • makroprostředí – politika, ekonomika, sociální a kulturní aspekty, technologie

      • PEST analýza

    • mikroprostředí - zákazník, konkurence, dodavatel, veřejnost

      • Porterův model 5 sil, benchmarking

  • interní analýzy

    • vnitřní prostředí - faktory, které podnik může ovlivnit – zdroje, marketingový mix (produkt, cena, distribuce, propagace)

    • portfoliová analýza – analýza produktového portfolia

      • BCG matice, GE matice

Ansoffova matice:

  • nástroj pro strategické plánování

  • poskytuje 4 možnosti růstu – (proniknutí) penetrace trhu, rozvoj trhu, rozvoj produktu a diverzifikace

  1. Penetrace trhu

  • spočívá ve zvýšení prodeje stávajících produktů na stávajících trzích

  • dosažení - pomocí zvýšením reklamy, snížením cen nebo zlepšením kvality služeb

  1. Rozvoj produktu

  • spočívá v nabízení nových nebo vylepšených produktů na stávajících trzích

  • dosažení - inovací, rozšířením sortimentu nebo adaptací produktů na potřeby zákazníků

  1. Rozvoj trhu

  • spočívá v proniknutí na nové trhy se stávajícími produkty

  • dosažení - geografickou expanzí, segmentací trhu nebo nalezením nových distribučních kanálů

  1. Diverzifikace

  • spočívá v nabízení nových produktů na nových trzích

  • dosažení - akvizicemi, spoluprácemi nebo vstupem do nových odvětví

SWOT analýza

  • matice silných a slabých stránek, příležitostí a hrozeb,

  • hodnotí vnitřní a vnější faktory ovlivňující podnik a pomáhá identifikovat jeho konkurenční výhody a nevýhody

  • navazuje na Porterův model a PEST analýzu

Matice IFE

  • navazuje na SWOT analýzu

  • analytická technika k hodnocení interních faktorů

  • výsledky jsou potřeba kombinovat s výsledky z EFE matice

Matice EFE

  • navazuje na SWOT analýzu

  • analytická technika k hodnocení externích faktorů

  • výsledky jsou potřeba kombinovat s výsledky z IFE matice

BCG matice:

  • nástroj pro portfoliovou analýzu

  • rozděluje produkty nebo služby do čtyř kategorií na základě tržního podílu a růstu trhu:

  • Hvězdy (Stars): produkty s vysokým tempem růst, vysokým podílem na trhu
    -> v budoucnu se přemění na hlavní zdroj zisku -> potřeba do nich investovat

  • Otazníky (Question Marks): s vysokým tempem růstu, nízkým podílem na trhu
    -> nově zaváděné produkty

  • Dojné krávy (Cash Cows): s nízkým růstem trhu, vysokým podílem na trhu
    -> snaha o jejich udržení

  • Psi (Dogs): Nízký růst trhu, nízký podíl na trhu
    -> produkty zastavit a investovat do jiných produktů

GE matice:

  • podobná BCG matici -> poskytuje více dimenzí pro hodnocení.

  • zahrnuje hodnocení atraktivity odvětví a síly podniku v odvětví

Témata, do kterých materiál patří