Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




How to teach listening and reading-přednáška

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (791.9 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

language 

A limited knowledge of lexis 
The need to use dictionary 
Takes long time to get through a few sentences 
Understand individual words but not the 

meaning 

It is slow…the pleasure disappears 

Listening  and reading categories 

Listening and reading for gist ( 
skimming) 

Listening/ reading when we want  to 
know general idea of what is being 
said, what to know who is speaking 
to whom and why. 

Listening and reading for specific 
information (scanning) 
 

Don’t need to understand everything, 
only a very specific part; listening to 
delayed planes, selective listening 
takes place / phone books, 
timetables, menus 

Listening and reading for detail 
( close reading) 

Listening when we want to find 
differences in texts, or errors,  we 
cannot omit any information, we do 
not know what will help us. 

Inferential listening/ reading 
 

Listening when we wish to know how 
speakers feel 

Top down, bottom up 

Pre-reading /listening activities 

Activating schemata  1,Brain storming 
2, Visual  
3, Realia 
4, Text and words 
5, Situations 
Establishing reasons for listening 

Pre-reading /listening activities 

Establishing reasons for listening  Make the purpose realistic 
Make the goal achievable 
Get students involved 
Pre teaching vocabulary 
 
What to avoid 

While reading /listening activities 

1, Listening for gist 
2, Listening for detail    

Bingo, time/dates/numbers, spot the 

difference, a story told twice/ mixed focus 

 3Inferring   pause and predict 

While reading /listening activities 

4,Note –taking   telephone messages,  
5,Dictation  
Interactive dictation/dictogloss/picture 

dictation/facts/false dictation/running dictation/ 

running translation- dictation/ gapped /whistle- 

gap dictation/  

6,Listen and do Last one out/ Simon says/ stand up if/ grab the 

word 
 

Post-listening/reading activities 

1,Checking and summarising Write down a summary/ take it in turns 
2,Discussions What would you do /agree-disagree 
3,Critical responses 
4,Information exchange  - 
jigsaw 
5Reconstructing the listening text   disappearing dialogues, re-ordering  
 

Témata, do kterých materiál patří