Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




How to teach listening and reading-přednáška

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (791.9 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

How to teach listening and 

reading 

The purpose of listening and reading 

‘ the primary purposes of human listening  [and 
reading] are information gathering and pleasure, 
though there are other reasons, such as 
empathy, assessment and criticism.’  ( Wilson, 
2008:9) 
 
Access to the world, pleasure, travel/tourism, 
work purposes, academic requirements 

Why is listening difficult 

• Listening takes place over time it is , in real 

life, hardly ever repeated, nothing is recorded,  

• It is based on spontaneous performance 
• Knowing the written form does not guarantee 

the Ss will recognize  the spoken form 

• Lexical density 

Characteristics of delivery 

Reciprocal listening Involves interaction between two and more 
people…a conversation 
Nonreciprocal listening The listener has no chance  to contribute to a 
dialogue.  
Other characteristics  
Organization, duration, number of speakers accent 

Myths about listening 

You can‘t teach people how to listen. 
Listening is a passive skill. 
It is easier  for students to understand native speakers of 

English than foreign speakers. 
The skills involved in listening to a foreign language are 

the same as those that we used for listening in our native 

language. 
Why listening in class, students should not try to 

understand every word. 
Students should not be allowed to  read the script of 

recording. 
 

Strategies good listeners use 

• Cognitive 
• Metacognitive 
• Socio-effective 

Discuss 

Reading is like listening, except that the input is written 

not spoken. 

Comprehension means understanding  of all  the words in 

text. 

Reading in the classroom means reading loud. 
Four teaching purposes, text should be simplified. 
Reading is a good way of improving vocabulary. 
The aim of classroom reading is the appreciation of 

literary texts. 

If you can read well in your first language, you will be  

probably be able to read well in s second one. 

Difficulties when reading a foreign 

Témata, do kterých materiál patří