Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Didaktická propedeutika - přednášky

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (28.51 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Adults

Level of linguistic competence

CFFR levels – Common European framework of Reference of Language

Level A – basic user

A1 – Breakthrough

A2 – Waystage

Level B – independent user

B1 –Threshold

B2 – Vantage

Level C – proficient user

C1 – Effective operational proficiency

C2 – Mastery

17. 12.

Eliciting – that we want to get information from our student – lexical eliciting – we ask students about “farmer” – do you know farmer? Where we can find him? – It is before we introduce the word, we just want to know if any student knows this word.

Příklad:

Učitelka popisuje její sestru, která nedává pozor při řízení, ptá se – jaká je moje sestra? – she is dangerous, she isn’t careful – známe jiné adjective se základem “care”? → careless – opakujeme toto slovo po učitelce (oral mode), potom slovo napsala na tabuli, udělala fonetický záznam

  • We can present vocabulary by miming, by story/anecdote, use visuals, use translation

  • Using translation – very often with abstract words

Practicing the words

  • Controlled practice – matching words, there is only one possible answer – it is controlled by teacher

  • After few lessons we want to revise vocabulary mentioned before – playing games, dictation (we test written form) [we should balance it, we should focus also on oral testing], how many words you remember from previous lesson?, quick bingo (učitel může říkat slova anglicky, ale i česky) , guessing (myslím na slovo, které je využito k transportu, je pod zemí, je podobné vlaku – underground/tube)

Correlation Accuracy Co-occurance Picturesque - malebný Penultimate methodology
  • Items in context – máme slovo, aby použili slovo ve větě, dame jim 3 karty se slovy, musí vymyslet příběh

How can we test vocabulary?

  • Most of the tests focus only on one form – spelling/meaning – we should balance oral and written testing

  • Multiple choice

  • Gap filling – když nemám na vyběr slova – testujeme production (když je máme, testujeme understanding)

    • Cloze 7th word – system, který nám v textu vymaže každé 7. Slovo – můžeme tak vytvořit test

    • C – test – we have only half of the word (bea_t__ul)

  • Gap filling with transformation (vary → variation)

  • Grouping – we test the meaning (list of words and we have to put them in columns)

  • Matching (as an additional activity we can tell them to pick 3 and write sentences)

  • Sorting (magazine, pen, book, newspaper – co tam nepatří?)

  • Definition-word

  • Sentence completion – we start sentence, they finish it

  • Translation

Témata, do kterých materiál patří