Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




vocabulary teaching

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (773.46 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

Practising lexis

Production tasksCompletion of sentences
Creation of sentences and texts

Production - free practiceFocus on fluency

Memorising lexis

• Use alternative ways of recoding lexis

• See Scrivener, 2011:  200-205

Recalling and using lexis

• Revisiting lexical item pages
• Redesigning your pages
• Using via various exercising?

gloves /disgusting /swimming /café /often/
chase/frightened/crossroads/window sill/ 
exploitation/Hope/put up with/
Stapler/put your foot down/contact lens/
reduction

Alternative techniques:

• gloves – Mime putting them on.
• disgusting – Mime (e.g. smelling old food) and make a 

facial expression.

• swimming – Translate it.
• café – Draw a quick sketch on the board or show a 

flashcard or picture in a book.

• often – Draw a line. Mark never at one end and always

at the other. Mark points along it: usually, rarely, etc.

• chase: Get two or three students to act it out;
• frightened: Tell a personal anecdote.
• crossroads: Build a model with Cuisenaire rods or toy 

construction bricks.

• window sill: Point to the object. 
• exploitation: Explain the meaning with examples.
• hope: Read out the dictionary definition.
• put up with: Tell a short story that includes it.
• stapler: bring one into class to show them.
• put your foot down: Act out a short conversation.
• contact lens: Students who know explain to those 

who don´t.

• reduction: Draw a diagram or graph.
(Some of the ideas – time-consuming, but may be 
valid if they are generative.)           Scrivener, 2011

Implications for teaching

• Learners (Ls) need tasks and strategies to help 

them organize their mental lexicon by building 
networks of associations

• Teachers need to accept that the learning of new 

words involves a period of time

• Ls need to wean themselves off a reliance on 

direct translation from their MT

• Words need to be presented in their typical 

context, so that the Ls can feel their meaning, 
register, collocation, syntactic environment

Témata, do kterých materiál patří