Literatura ve filmu
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
hejsovina.kcl@gmail.com
Knížky:
13. 2. - František Hrubín - Romance pro křídlovku
13. 3. – Ženské postavy ve filmu Babička – Babička, Barunka, Viktorka (paní kněžna, Terezka)
- film z roku 1940 usiloval o maximální blízkost k literární předloze (tato verze se snažila, aby postavy vzhledem a oblečením připomínaly ilustrace z knihy – ilustrace Adolfa Kašpara)
- 2. verze z roku 1971
27. 3. – Bohumil Hrabal – Ostře sledované vlaky
17. 4. – Grand hotel
Václav Březina - Lexikon českého filmu
Rozebrat povídku:
Dceřina kletba + shrnutí celého filmu
Kytice – film x literatura
Jsou mezi tím obrovské rozdíly
Erben to pojal jako mýtus – osudovost
Brabec z toho udělal hezkou podívanou – hororové prvky, barevnost
Práce ve dvojici
Informace o literární předloze, režisérovi, o filmové verzi
Seznámit s filmem, který dostal 100%
Obchod na korze
Literární předloha a filmové dílo představují dva naprosto odlišné systémy
Literární dílo – autor vypráví příběh
Filmové dílo – autor nám předvádí příběh, vnucují nám to (vlastně jsme ochuzeni o fantazii)
Záleží na scénáristovi a režisérovi, jak nám příběh interpretují
Romance pro křídlovku
Láska X smrt
Volba – fyzická láska k Tonce X čistá láska k Terině
Volba – Terina X dědeček – úcta k němu
František (Vojta) je v chlapeckém věku – dostane se mu „daru“ = láska k Terině – ale tím, že je mladý, nezkušený, tento dar promarnil
Byl příliš mladý, aby se zhostil daru, jak by zasloužil
Romance – často považována za protiklad balady (je to lyricko-epický útvar)
Romance byla původně píseň
Nejčastěji měla milostný námět
Více směřuje k lyričnosti
Balada – námětem je prohřešení se proti etickým zásadám a následuje trest, velkou roli hraje osudovost – člověk se chce vzepřít osudu
LITERÁRNÍ DÍLO
V Hrubínově podání je hodně epické složky
Střídají se časové roviny
1930 – pouť v Lešanech
Žlutý vůz se záclonkami – opakující se motiv
Kompozice je narušována – přerušuje příběh svými vzpomínkami
Verše mají odlišnou délku a odlišné odsazení
Některé začínají na konci – toto mají sémanticky vypjatá místa
Často používané závorky – to, co je z hlediska přítomného děje nepodstatné, je to třeba vzpomínka na něco minulého
Hrubín odlišuje složku lyrickou a epickou
Lyrické pasáže jsou veršované
Epické připomínají prózu – mívají až filosofický rozměr, přichází s myšlenkami, které mluví o budoucnosti, člověku, lásce…
FILM
Rámcový příběh – nejprve setkání Vojty a Viktora v hospodě, poté se vracíme retrospektivně do mladých let, poté opět návrat zpátky do „přítomnosti“
Převažuje epická složka
Nejdůležitější - záběry od kolotoče, záběry z chalupy, setkání v hluchavkách
Melodie křídlovky – ústřední melodie
Důležitý motiv – první holení Vojty (v přítomnosti otce – on je mentor)
Motiv – dva sokové v lásce – odlišnost mužů
Vygradování motivem žárlivosti – reakce Vojty na Viktorovu čepici