Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Česká hudba novoromantismus

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (16.33 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Česká hudba 2. pol. 19. stol. – vznik české moderní hudby

Bedřich Smetana (1824 – 1884)

Zakladatel novodobé české národní hudby, skladatel, klavírista, dirigent, sbormistr, hudební kritik a organizátor hudebního života.

Narodil se jako syn panského sládka Františka Smetany. Od dětství se učil hře na housle i na klavír; poprvé vystoupil už v roce 1830 jako klavírista. Studoval na gymnáziu, avšak pro hudbu zanedbal studia. Nakonec dostudoval gymnázium v Plzni v letech 1840 – 1843. Poté se rozhodl na plno věnovat hudbě. Stal se žákem J. Proksche. Na doporučení ředitele konzervatoře J. B. Kittla byl přijat za domácího učitele hudby ve šlechtické rodině. Ve společnosti u hraběte Thuna měl Smetana v roce 1846 možnost seznámit se s Robertem a Clarou Schumannovými.

V roce 1847 ukončil studia u Proksche a přestal vyučovat v šlechtických rodinách. Pokusil se o dráhu klavíristy, ale nesetkal se s úspěchem. V roce 1848 zaslal cyklus Šesti charakteristických skladeb s věnováním Lisztovi. Liszt tyto skladby hodnotil velmi kladně a doporučil je k vydání svému nakladateli.

Švédsko 1856 - 1861

V roce 1856 přijal místo ve švédském Geoteborgu. Zde se mu finančně i umělecky dařilo skvěle. Právě zde ve Švédsku se začal Smetana kompozičně upínat k novoromantismu. Skladby z tohoto období jsou melodicky a harmonicky komplikovanější. Umírá jeho první manželka na tuberkulózu. Oženil se podruhé s Bettou Fredinandiovou.

Po návratu do Prahy se plně zapojil do kulturního života. Stal se sbormistrem Hlaholu a byl jedním ze zakladatelů Umělecké besedy. Také psal články o hudebním životě a odborné kritiky. Dokončuje první opery, libreta Karel Sabina a Eliška Krásnohorská. V Čechách se Smetana primárně soustřeďuje na tvorbu operní a sborovou.

V roce 1874 Smetana zcela ohluchl. Byl nucen vzdát se místa kapelníka, které nemohl zastávat, ale zůstal ve službách českého divadla jako skladatel. V závěru života se u Smetany projevovaly známky duševní choroby. Roku 1884 byl přijat do pražského ústavu choromyslných, kde téhož roku zemřel.

1866 se stává dirigentem v Prozatimním divadle

Vzory v tvorbě: Chopin, Schumann, Liszt atd.

Dílo:

Klavírní tvorba: Lístky do památníků, Pochod studentských legii, cyklus Sny

Komorní hudba: Trio g moll, smyčcový kvartet č. 1 e moll.

Vokální tvorba: sbory Píseň na moři, Věno, Modlitba

Symfonické tvorba: symfonické básně Richard 3., Mackbeth a čarodějnice

Cyklus symfonických básní Má vlast (části Vyšehrad, Vltava, Šárka, Z českých luhů a hájů, Tábor, Blaník.

Mužský pěvecký sbor: Tři jezdci, Rolnička

Opery: Braniboři v Čechách, Prodaná nevěsta, Dalibor, Libuše, Dvě vdovy, Hubička, Tajemství, Čertova stěna. Vznikly za hluchoty. Viola – zůstala nedopsána

Antonín Dvořák (1841 – 1904)

Narodil se v Nelahozevsi u Kralup v rodině řezníka a hospodského, sám se vyučil řezníkem. Od dětství pokračoval v tradici rodového muzikantství, hrál na housle violu a varhany. Vystudoval pražskou varhanickou školu. Po absolutoriu hrál v přední pražské kapele Karla Komzáka, z níž přešel roku 1862 do Prozatimního divadla. Svými skladbami navazoval zejména na klasiky a na Schuberta, v operní tvorbě na Wagnera.

Témata, do kterých materiál patří