Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




3. Barokní instrumentální hudba (poznámky)

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (19.93 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Barokní instrumentální hudba (17. stol. – 1. polovina 18.)

  • Navazuje na tradice benátské školy z 2. poloviny 16. stol.

  • souvisí se zdokonalováním stavby jednotlivých nástrojů a rozvojem nástrojové techniky

  • velmi důležitou roli měli smyčcové nástroje

Kontrolní otázky:

Na jaké tradice navazuje barokní instrumentální hudba? Jaké období předcházelo baroku? Základ čeho položila benátská dvoj sborovost?

Výklad

  • V této době vzniká tzv. doprovázená monodie

  • Doprovází ho tzv. basso continuo

Rozvoj nových forem:

  1. Sonáta

    1. obsazení: sólová, triová

    2. druhy: sonáta da chiesa, sonáta da camera (součástí povinné tance)

Vrcholní představitelé barokní sonáty:

Guiseppe Tartini – skladatel, také učitel houslové hry a skladby. dílo: sonáty – Ďáblův trylek g moll, Opuštěná Dido – g moll

J. S. Bach – 6 sonát pro housle a cembalo

G. F. Händel – sonáta E dur pro housle a cembalo

  1. Concerto grosso

obsazení 2 nástrojovými skupinami

  1. Concertino

  2. tutti

Vrcholní představitelé concerta grossa:

Antonio Vivaldi

  • ustálil formu concerta grossa na „rychle, pomalu, rychle“

  • nejslavnější skladba pro concerto grosso je cyklus Čtvero ročních dob

J. S. Bach – Braniborské koncerty

G. F. Händel – 6. gross op. 3 „Hobojové“

  1. Sólový koncert – vznikl z concerta grossa (Př. Bachovi cembalové concerty)

  2. Orchestrální suita

Německo: - nejprve variační suita, později převládl systém barokních tanců

Francie: původně neustálený počet vět z baletní hudby, za Lullyho skladba typu fran. operní předehry.

Barokní Cembalová hudba

Cembala a clavicordy se v období baroka hodně rozvíjí a jsou oblíbené – sóla, generál bas

Formy: tance barokní suity, fuga, preludium, fantazie

  • Domenico Scarlatti – technicky obohatil hru, př. Kočičí fuga, sonáta d moll

  • Francois Couperin – dvorní varhaník Ludvíka XVI, zvukomalba (umění hráti na clavecin)

  • Jean Philippe Rameau – dvorní skladatel Ludvíka XV. Vytváří základy funkčního systému

  • Johann Kuhnau – kantor v chrámu sv. Tomáše, předchůdce J. S. Bacha. Sonáta Zápas Davida s Goliášem.

  • Georg Philipp Telemann – koncert h moll pro cembalo

  • J. S. Bach – Temperovaný klavír

Barokní varhaní skladba

  • navázala na tradice benátské školy

  • oblíbené formy: preludium a fuga, chorální předehra, toccata, fantazie, passacaglia

  • Girolamo Frescobaldi – varhaník sv. Petra v Římě, navázal na B. školu

  • Louis Nicolas Clerambault, Louis Mrachand

  • Johan Reinken

  • Dietrich Buxtehude – vrchol školy, působil v Lübecku. Byl mistrem varhaní skladby a kantát před Bachem.

  • J. S. Bach – syntetik dobového umění (Umění fugy)

Poslech: Vivaldi – Čtvero ročních dob – Bouřka, J. S. Bach – braniborský koncert č. 5, fuga a preludium c moll. D. Scarlatti sonáta d moll, G. F. Händel – Ohňová hudba

Barokní instrumentální hudba v Čechách

Bohuslav Matěj Černohorský – fuga a moll

Témata, do kterých materiál patří