3. Barokní instrumentální hudba (poznámky)
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Barokní instrumentální hudba (17. stol. – 1. polovina 18.)
Navazuje na tradice benátské školy z 2. poloviny 16. stol.
souvisí se zdokonalováním stavby jednotlivých nástrojů a rozvojem nástrojové techniky
velmi důležitou roli měli smyčcové nástroje
Kontrolní otázky:
Na jaké tradice navazuje barokní instrumentální hudba? Jaké období předcházelo baroku? Základ čeho položila benátská dvoj sborovost?
Výklad
V této době vzniká tzv. doprovázená monodie
Doprovází ho tzv. basso continuo
Rozvoj nových forem:
Sonáta
obsazení: sólová, triová
druhy: sonáta da chiesa, sonáta da camera (součástí povinné tance)
Vrcholní představitelé barokní sonáty:
Guiseppe Tartini – skladatel, také učitel houslové hry a skladby. dílo: sonáty – Ďáblův trylek g moll, Opuštěná Dido – g moll
J. S. Bach – 6 sonát pro housle a cembalo
G. F. Händel – sonáta E dur pro housle a cembalo
Concerto grosso
obsazení 2 nástrojovými skupinami
Concertino
tutti
Vrcholní představitelé concerta grossa:
Antonio Vivaldi
ustálil formu concerta grossa na „rychle, pomalu, rychle“
nejslavnější skladba pro concerto grosso je cyklus Čtvero ročních dob
J. S. Bach – Braniborské koncerty
G. F. Händel – 6. gross op. 3 „Hobojové“
Sólový koncert – vznikl z concerta grossa (Př. Bachovi cembalové concerty)
Orchestrální suita
Německo: - nejprve variační suita, později převládl systém barokních tanců
Francie: původně neustálený počet vět z baletní hudby, za Lullyho skladba typu fran. operní předehry.
Barokní Cembalová hudba
Cembala a clavicordy se v období baroka hodně rozvíjí a jsou oblíbené – sóla, generál bas
Formy: tance barokní suity, fuga, preludium, fantazie
Domenico Scarlatti – technicky obohatil hru, př. Kočičí fuga, sonáta d moll
Francois Couperin – dvorní varhaník Ludvíka XVI, zvukomalba (umění hráti na clavecin)
Jean Philippe Rameau – dvorní skladatel Ludvíka XV. Vytváří základy funkčního systému
Johann Kuhnau – kantor v chrámu sv. Tomáše, předchůdce J. S. Bacha. Sonáta Zápas Davida s Goliášem.
Georg Philipp Telemann – koncert h moll pro cembalo
J. S. Bach – Temperovaný klavír
Barokní varhaní skladba
navázala na tradice benátské školy
oblíbené formy: preludium a fuga, chorální předehra, toccata, fantazie, passacaglia
Girolamo Frescobaldi – varhaník sv. Petra v Římě, navázal na B. školu
Louis Nicolas Clerambault, Louis Mrachand
Johan Reinken
Dietrich Buxtehude – vrchol školy, působil v Lübecku. Byl mistrem varhaní skladby a kantát před Bachem.
J. S. Bach – syntetik dobového umění (Umění fugy)
Poslech: Vivaldi – Čtvero ročních dob – Bouřka, J. S. Bach – braniborský koncert č. 5, fuga a preludium c moll. D. Scarlatti sonáta d moll, G. F. Händel – Ohňová hudba
Barokní instrumentální hudba v Čechách
Bohuslav Matěj Černohorský – fuga a moll