Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Čtení děl české literatury 20. století II - zápis 6

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (22.25 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Zápisy ze šesté přednášky předmětu Čtení děl české literatury 20. století II. Hlavním tématem hodiny je období normalizace.

Do roku 1989: oficiálně vydávaná literatura

literatura vydávaná v exilu

samizdatová literatura

  • profesní román je jádrem literatury 70. a 80. let, dále literatura z prostředí střední školy (Václav Dušek, Petr Hájek, Václav Zapletal)

  • oblíbené kriminalistické a vojenské prostředí – navazují na to seriály a filmy = provázanost

  • v 50. letech je literatura prvoplánová, netají se nabízením univerzálních hodnot typických pro komunismus – nyní jde o propagandu skrytou

30 případů majora Zemana – epizoda Mimikry

  • typický je styl detektivky Who‘s done it? (Agatha Christie, Sherlock Holmes); Major Zeman je nový typ How can I get him? (typ, kdy známe pachatele, ale nevíme, jak ho usvědčit – film Vím, že jsi vrah)

  • vrah zabíjí v afektu, přímo před našima očima

  • nevíme, co je s ním špatně, proč zabíjí

  • u vraha doma vidíme fotky amerických hereček, plakát Deep Purple, kalendář s nahotinkami, magnetofon – poslouchá bigbeat

  • Brzobohatý je negativní postava, je to intelektuál (doma má mnoho starých knih – místo aby četl současnou literaturu – a uměleckých předmětů)

  • celkem tři vraždy

Příliš hlučná samota:

  • Příliš hlučná samota i Obsluhoval jsem anglického krále jsou typické profesní romány

  • hlavní hrdina lisuje papír (to je veřejná linie jeho profese), balík skládá jako umělecké dílo (soukromá linie jeho profese)

  • hlavní hrdina Hanťa těží ze změn režimů, protože dochází k čistkám a všechny zajímavé kousky končí u něj

  • jeho sklep je v centru Prahy ve Spálené ulici

  • na periferii (Bubny) je nová továrna na zpracování papíru

  • Hanťa pije pivo, pracuje pomalu a v roztrhaných šatech, pracuje sám × v továrně se pije mléko, pracuje brigáda, tým, mají uniformy, dochází k dělbě práce

  • nakonec do lisu vloží sám sebe (dřív dělal balíkovou koláž, nyní tvoří autentické dílo)

  • Hrabal napsal 3 verze (epickou báseň, výrazně hovorovou pražskou češtinou, běžnou silně lyrizovanou prózu psanou spisovnou češtinou) – v poslední verzi nezemře, jen se mu to zdá

  • při sebevražedném aktu koná sám za sebe – existuje zde možnost odkazu, možnost vyřknout poslední větu před smrtí

  • osud člověka, který je společensky neužitečný, ztrácí smysl vlastního bytí

Exilová literatura

  • předpokládali, že budou mít spoustu čtenářů, díla jsou ale hodně kontextově vázána

  • Škvorecký si do emigrace odváží Tankový prapor (očekával úspěch, zjistil, že pro západního čtenáře je dílo nejasné – bariéra)

  • 1974 Kundera ve Francii: Život je jinde, Valčík na rozloučenou – vydává ve Francii, rezonance je ale minimální

  • Kundera: Kniha smíchu a zapomnění – experimentální forma, abstraktní témata, myslí si, že se bude číst, dílo ale není přijato

  • romány nekomunikují – éra přizpůsobování (Škvorecký mluví anglicky, Lindhartová francouzsky, Gruša německy) – mění se i téma (Inženýr lidských duší)

  • Nesnesitelná lehkost bytí (1983) – část v ČR, část na západě a dokonce v Asii

    • Tomáš je chirurg (odkaz k biblickému nevěřícímu Tomáši)

    • rozlišuje mezi zdravou a nakaženou tkání (věří, že dokáže separovat lásku a sex – s 1000 ženami může mít sex, ale milovat může jen svou Terezu)

Témata, do kterých materiál patří