Poetika poezie, prózy a dramatu I B - přednáška 3
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Rané 20. století
- Sigmund Freud: „Výklad snů“ (1900): Základní snové mechanismy: kondenzace, přesun a aobrazné znázornění
- Vzpomínka z dětství Leonarda da Vinci
Ruský formalismus:
- přestali být ovlivnění autorskými životy
- zkoumají texty samotné
- pojmy metoda psaní, ozvláštnění
- Jak je udělán Gogolův plášť?
- používá pojmy:
ozvláštnění
„Věc umělecká je věc vytvořena schválně proto, aby vyváděla z automatismu vnímání s tím, že cílem tvůrce přitom je její vidění a že věc je uměle vytvořena tak, aby se vnímání na ní zachycovalo a dosáhlo, pokud možno, největší intenzity a délky.“
metoda
Viktor Sklovskij
literárnost a dominanta
Roman Jakobson
udělanost díla
Nová kritika (Anglie, Spojené státy):
- tradice a individuální talent
- „close reading“ je klíčovým konceptem, jde o podrobné, zevrubné čtení – postupně procházíme text a jeho prvky a klademe si otázku, jakou má roli nebo funkci; čím více prvků dovedeme určit, tím komplexnější náš výklad bude
- na dílo vytvořené uměle se máme dívat v jiném světle
- Tolstý popisuje koně od hlavy k ocasu (můžeme se zároveň zamýšlet, jestli ho náhodou neměl popisovat obráceně)
- dílo je pro ně dokonalý mechanismus jako motor v autě (nemá zbytečné a neužitečné části), v díle je vše funkční
- na Proces se můžeme dívat pohledem feministickým nebo židovským – nikdy ale nepostihneme vše
- mnohoznačnost, paradox, napětí, hřích, parafráze
- zaměřujeme se pouze na samotný text
1) popisuje všechny součásti díla
2) funkce všech součástí
3) kooperace součástí
- později se místo představy funkčního stroje objevuje lidský organismus (některé součásti nejsou zapotřebí, nemůžeme jim přisoudit zřetelnou funkci – zuby moudrosti nebo slepé střevo)
- např. v Kafkově Procesu jméno Josef K. (Jakou má funkci jeho nezmíněné příjmení? Mají iniciály J. K. odkazovat k Ježíši Kristu?)
- zůstáváme v nejistotě, stoprocentní pravdy neexistují
- nová metodologie je převzata z lingvistiky -> sémiotika
Základy teorie významu:
Charles Sanders Peirce, Ferdinand de Saussure, C. K. Ogden a I. A. Richards
- 2 složky:
- označující (fonémy, grafémy, předmět)
- označované -> arbitrární (dohodnuté) označování (jedinou výjimkou jsou onomatopoická citoslovce)
- sémiotika = nauka o znacích
- vztah mezi konotacemi a denotacemi (vzniká i slang a argot)