Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Poetika poezie, prózy a dramatu I B - přednáška 3

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (59.4 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Třetí přednáška předmětu Poetika poezie, prózy a dramatu I B. Hlavním tématem hodiny jsou přístupy k literatuře raného 20. století.

Rané 20. století

- Sigmund Freud: „Výklad snů“ (1900): Základní snové mechanismy: kondenzace, přesun a aobrazné znázornění

- Vzpomínka z dětství Leonarda da Vinci

Ruský formalismus:

- přestali být ovlivnění autorskými životy

- zkoumají texty samotné

- pojmy metoda psaní, ozvláštnění

- Jak je udělán Gogolův plášť?

- používá pojmy:

  • ozvláštnění

    • „Věc umělecká je věc vytvořena schválně proto, aby vyváděla z automatismu vnímání s tím, že cílem tvůrce přitom je její vidění a že věc je uměle vytvořena tak, aby se vnímání na ní zachycovalo a dosáhlo, pokud možno, největší intenzity a délky.“

  • metoda

    • Viktor Sklovskij

  • literárnost a dominanta

    • Roman Jakobson

  • udělanost díla

Nová kritika (Anglie, Spojené státy):

- tradice a individuální talent

- „close reading“ je klíčovým konceptem, jde o podrobné, zevrubné čtení – postupně procházíme text a jeho prvky a klademe si otázku, jakou má roli nebo funkci; čím více prvků dovedeme určit, tím komplexnější náš výklad bude

- na dílo vytvořené uměle se máme dívat v jiném světle

- Tolstý popisuje koně od hlavy k ocasu (můžeme se zároveň zamýšlet, jestli ho náhodou neměl popisovat obráceně)

- dílo je pro ně dokonalý mechanismus jako motor v autě (nemá zbytečné a neužitečné části), v díle je vše funkční

- na Proces se můžeme dívat pohledem feministickým nebo židovským – nikdy ale nepostihneme vše

- mnohoznačnost, paradox, napětí, hřích, parafráze

- zaměřujeme se pouze na samotný text

1) popisuje všechny součásti díla

2) funkce všech součástí

3) kooperace součástí

- později se místo představy funkčního stroje objevuje lidský organismus (některé součásti nejsou zapotřebí, nemůžeme jim přisoudit zřetelnou funkci – zuby moudrosti nebo slepé střevo)

- např. v Kafkově Procesu jméno Josef K. (Jakou má funkci jeho nezmíněné příjmení? Mají iniciály J. K. odkazovat k Ježíši Kristu?)

- zůstáváme v nejistotě, stoprocentní pravdy neexistují

- nová metodologie je převzata z lingvistiky -> sémiotika

Základy teorie významu:

Charles Sanders Peirce, Ferdinand de Saussure, C. K. Ogden a I. A. Richards

- 2 složky:

- označující (fonémy, grafémy, předmět)

- označované -> arbitrární (dohodnuté) označování (jedinou výjimkou jsou onomatopoická citoslovce)

- sémiotika = nauka o znacích

- vztah mezi konotacemi a denotacemi (vzniká i slang a argot)

Témata, do kterých materiál patří