Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Poetika poezie, prózy a dramatu I B - přednáška 4

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (15.23 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Čtvrtá přednáška předmětu Poetika poezie, prózy a dramatu I B. Hlavním tématem hodiny jsou přístupy k literatuře ve 30. letech.

30. léta: fenomenologie, hermeneutika, strukturalismus, psychologie, sociologické přístupy

Roman Ingarden: Umělecké dílo literární (1930): konkretizace (místa nedourčenosti) stavba díla:

  1. vrstva jazykových zvukových útvarů

  2. vrstva významových celků

  3. vrstva znázorněných předmětností

  4. vrstva schematických aspektů

Martin Heidegger: hermeneutický kruh – fáze:

  1. předporozumění

  2. hermeneutická zkušenost, které tomuto předporozumění neodpovídá

  3. revize původní představy, s nímž se lze vrátit k 1. kroku

Jan Mukařovský, Roman Jakobson: význam, struktura, funkce, znak, artefakt a estetický objekt

Carl Gustav Jung: archetypy (symbolické ideje, nejsou reflektovány vědomím, ale pramení z nevědomí a nemohou tudíž být pojmově uchopeny. K jednotlivým archetypům se můžeme vztahovat jen přes symbolické manifestace, samy o sobě nejsou totožné se svými obrazy. Sdílené, kolektivní nevědomí (opak Freudova individuálního nevědomí) - nemůže být pochopeno a vyloženo filozoficky, symbolické idey k nám promlouvají, chápeme je skrz kolektivní šíření = archetypy. Archetypy se do našeho vědomí dostávají prostřednictvím literárních děl. Jungovo učení je těžké parafrázovat, archetypy nejdou vyčíst, jde o obecné principy platné pro lidi obecně.

Frankfurtská škola (Walter Benjamin, Theodor Adorno): ideologie, obraz autora, vztah k estetickým a ekonomickým hodnotám

Michail Michailovič Bachtin: dialogičnost, různořečí

Významovým celkem může být v krátké básni například i každé slovo, v románech typu Tři mušketýři nám může uniknout i celá kapitola.

Sám text je znakem, stává se ze mnoha dílčích znaků. Pojem významu je klíčový pro strukturalisty. Tato kategorie založena na Saussurovi (založeno na 2 složkách – označující a označované). Některé položky tomuto neodpovídají – např. abstraktní pojmy jako láska. Tento vztah probíhá ve dvou frontách:

- denotáty

= významová jádra

- významové kruhy součástí běžné znalosti

- konotace

- významové periferie

- nejsou spolehlivé

- nedají se předpokládat

Roman Ingarden:

- chce odkazovat k fenoménu (představíme si tak konkrétní předmět)

- jde o prostor k aktivizaci čtenáře

Hermeneutika = teorie rozumění

- 30. léta rozvinul Heidegger

- idea hermeneutického kruhu

- do centra staví text

- chceme něčemu rozumět, ale nejde to přímo, rovnou, nezprostředkovaně (vytváříme analogie, přirovnání)

- potřebujeme předporozumění, předsudek, přednastavení očekávání

- následuje vlastní hermeneutická zkušenost – předsudek stále revidujeme

- nekonečný postup mezi částí a celkem (části nás nutí revidovat celek)

- např. pokud nebudu znát Švejka, budeme předpokládat, že jde o statečně bojujícího vojáka, poté nám dojde, že šlo o chybnou představu, měli bychom tedy knihu přečíst znovu s jinými předpoklady, všimneme si nových detailů, třeba mnoha novozákonních jmen – dále revidujeme svou představu

Témata, do kterých materiál patří