Poetika poezie, prózy a dramatu I B - přednáška 4
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
30. léta: fenomenologie, hermeneutika, strukturalismus, psychologie, sociologické přístupy
Roman Ingarden: Umělecké dílo literární (1930): konkretizace (místa nedourčenosti) stavba díla:
vrstva jazykových zvukových útvarů
vrstva významových celků
vrstva znázorněných předmětností
vrstva schematických aspektů
Martin Heidegger: hermeneutický kruh – fáze:
předporozumění
hermeneutická zkušenost, které tomuto předporozumění neodpovídá
revize původní představy, s nímž se lze vrátit k 1. kroku
Jan Mukařovský, Roman Jakobson: význam, struktura, funkce, znak, artefakt a estetický objekt
Carl Gustav Jung: archetypy (symbolické ideje, nejsou reflektovány vědomím, ale pramení z nevědomí a nemohou tudíž být pojmově uchopeny. K jednotlivým archetypům se můžeme vztahovat jen přes symbolické manifestace, samy o sobě nejsou totožné se svými obrazy. Sdílené, kolektivní nevědomí (opak Freudova individuálního nevědomí) - nemůže být pochopeno a vyloženo filozoficky, symbolické idey k nám promlouvají, chápeme je skrz kolektivní šíření = archetypy. Archetypy se do našeho vědomí dostávají prostřednictvím literárních děl. Jungovo učení je těžké parafrázovat, archetypy nejdou vyčíst, jde o obecné principy platné pro lidi obecně.
Frankfurtská škola (Walter Benjamin, Theodor Adorno): ideologie, obraz autora, vztah k estetickým a ekonomickým hodnotám
Michail Michailovič Bachtin: dialogičnost, různořečí
Významovým celkem může být v krátké básni například i každé slovo, v románech typu Tři mušketýři nám může uniknout i celá kapitola.
Sám text je znakem, stává se ze mnoha dílčích znaků. Pojem významu je klíčový pro strukturalisty. Tato kategorie založena na Saussurovi (založeno na 2 složkách – označující a označované). Některé položky tomuto neodpovídají – např. abstraktní pojmy jako láska. Tento vztah probíhá ve dvou frontách:
- denotáty
= významová jádra
- významové kruhy součástí běžné znalosti
- konotace
- významové periferie
- nejsou spolehlivé
- nedají se předpokládat
Roman Ingarden:
- chce odkazovat k fenoménu (představíme si tak konkrétní předmět)
- jde o prostor k aktivizaci čtenáře
Hermeneutika = teorie rozumění
- 30. léta rozvinul Heidegger
- idea hermeneutického kruhu
- do centra staví text
- chceme něčemu rozumět, ale nejde to přímo, rovnou, nezprostředkovaně (vytváříme analogie, přirovnání)
- potřebujeme předporozumění, předsudek, přednastavení očekávání
- následuje vlastní hermeneutická zkušenost – předsudek stále revidujeme
- nekonečný postup mezi částí a celkem (části nás nutí revidovat celek)
- např. pokud nebudu znát Švejka, budeme předpokládat, že jde o statečně bojujícího vojáka, poté nám dojde, že šlo o chybnou představu, měli bychom tedy knihu přečíst znovu s jinými předpoklady, všimneme si nových detailů, třeba mnoha novozákonních jmen – dále revidujeme svou představu